اختار داخلی سنسور آب: سنسور دمای آب از نوع (NTC) می باشد(یعنی مقاومت متغیر با ضریب حرارتی منفی) و داخل آن دو عدد سنسور مقاومتی طراحی شده که یکی از آن ها برای فرستادن سیگنال به ECU و آن دیگری به پشت آمپر آب می رود.(در پراید دو سنسور جداگانه طراحی شده است)
شرح کار سنسور دمای آب (WTC) :
با فرستادن دمای آب به ECU و با توجه به دمای موتور یا مایع خنک کننده نسبت سوخت و هوا را تصحیح می کند و حالت هایی مانند ساسات را ایجاد می کند. به منظور بهتر روشن شدن ماشین به کمک سنسور دور کم می شتابد.و در برخی از مدل ها سیستم یونیت فن را و آمپر آب روی پنل را نیز فعال می کند.
جای قرارگیری سنسور دمای آب اغلب در بیشتر اتومبیل ها بر روی محفظه ترموستات می باشد.
مدار الکتریکی سنسور دمای آب :
پایه 1 اتصال بدنه
پایه 2 ارسال سیگنال به..... ادامه مطلب
هیدرولیک فرمان، در حقیقت یک سیستم کمکی می باشد که چرخاندن فرمان را برای راننده خودرو راحت تر می کند.
اجزای تشکیل دهنده هیدرولیک فرمان ماشین :
- روغن هیدرولیک
- شیلنکها و لوله های رفت و برگشت روغن هیدرولیک
- پمپ هیدرولیک
- مخزن هیدرولیک
- شیر هیدرولیک
- تسمه هیدرولیک فرمان
- جک هیدرولیک (دو طرفه فرمان)
اکنون نحوه ی عملکرد سیستم هیدرولیک فرمان را شرح می دهیم:
1-پمپ هیدرولیک از طریق تسمه هیدرولیک نیروی دورانی خود را از موتور دریافت می نماید.
2-پمپ هیدرولیک، روغن هیدرولیک را با فشاری معادل 70 بار، از راه لوله فشار قوی هیدرولیک به پشت شیر هیدرولیک می رساند.
3-شیر هیدرولیک دارای منفذ هایی است و به طوری طراحی.....ادامه مطلب
پس از شروع به کار کردن موتور، به علت فلزی بودن جنس تمامی قطعات ، به طور عادی پس از بالاتر رفتن دما، کمی منبسط می شوند. می توان گفت همه ی فلزات این خاصیت را دارند و بسته به جنس و نوع آلیاژ، طول این انبساط متغیر می باشد. در پیشرانه ها، چون بالا رفتن دما امری اجتناب ناپذیر است، باید برای تغییر طول ایجاد شده راه حلی پیدا کنیم.یکی از مهم ترین قسمتهایی که تغییر طول در اثر بالا رفتن دما میتواند مستقیماً روی آن تأثیر بگذارد، سوپاپ ها می باشند.
برای این منظور، کارخانه تولید کننده به تناسب جنس آلیاژ استفاده شده در ساخت سیلندر، سرسیلندر و سوپاپها و با محاسبه طول انبساط استاندارد در دمای بالای پیشرانه، لقی استانداردی را بین سوپاپ و میلسوپاپ را مد نظر قرار می دهد تا وقتی که فلزات منبسط می شوند و طولشان بیشتر می شود، این زیاد شدن طول باعث ساییده شدن و خرابی سطح استکانیها نگردد.
این عمل را که با استفاده از یک وسیله فلزی به نام فیلر که سختی آن از سختی فلزات مورد استفاده در استکانی سوپاپ کمتر است انجام می گردد. با توجه به این که نوع قرارگیری سوپاپ در پیشرانه های متنوع باهم فرق دارد ، روش و اندازه فیلرگیری هم در هر پیشرانه با پیشرانه ی دیگر کمتفاوت است.به طور مثال، در پیشرانه هایی که میل سوپاپ به طور مستقیم به سر استکانی ضربه می زند، جهت فیلر کردن باید فاصله بین بادامک و سر استکانی را درحالی که بادامک کاملاً به سمت پایین آمده است اندازهگیری نمود، اما در پیشرانه هایی که از اسبک برای باز و بسته کردن سوپاپ بهره می گیرند، باید برای فیلرگیری، اسبک را در حالت قیچی(فنر کاملاً فشرده) قرار دهیم و بعد از آن فاصله اسبک مقابل را با سوپاپ فیلر کنیم. در فیلرگیری باید توجه کنید که رقم فیلر سوپاپ هوا اغلب اوقات پایین تر از سوپاپ دود است.
فیلر بودن سوپاپها باعث کمتر شدن آلودگی، عمر طولانی تر موتور اتومبیل، کمتر شدن مصرف سوخت اتومبیل، شتاب گیری سریع تر می گردد. فیلرگیری اتومبیل ها در کلیات یکی است اما در جزئیات تفاوت دارد.
۱- شناخت سوپاپ ها جهت انجام فیلر گیری
۲- اندازه لقی و فاصله مجاز....ادامه مطلب
راه پیبردن به سالم بودن یا عدم سلامت باطری فقط آزمایش کردن آن می باشد. تعداد زیادی از فروشگاههای لوازم یدکی به صورت رایگان آزمایش باطری اتومبیل را انجام می دهند. اگر اتومبیل شما قابل راندن است یا قادر هستید به کمک باطری اتومبیل دیگری آن را روشن کنید به یک فروشگاه لوازم یدکی در نزدیکی خود که آزمایش رایگان باطری را انجام می دهد بروید و از آن ها بخواهید باتری و سیستم شارژ اتومبیل شما را امتحان کنند. اگر نتوانستید اتومبیل خود را روشن کنید باتری را از اتومبیل خارج کنید و با کمک ماشین یکی از دوستانتان باتری خود را به فروشگاه مورد نظر برای آزمایش ببرید. تعداد زیادی از تعمیرگاهها هم باطری و سیستم شارژ ماشین را برای شما امتحان میکنند ولی معمولا برای انجام این کار کارمزدی از شما دریافت می کنند. برخی از آن ها به صورت مجانی این کار را انجام می دهند یا مبلغ تشخیص ایراد باتری را به عنوان قسمتی از هزینه تعمیر آن درنظر می گیرند.
توجه: داخل باطری های معمولی با خانه های تَر با ترکیبی...ادامه مطلب