فروشگاه اینترنتی لوازم و قطعات مصرفی خودرو کارکالا

فروش اینترنتی انواع فیلتر های روغن، هوا، کابین و صافی بنزین تمامی خودروهای ایرانی و وارادتی مرکز پخش انواع روغن های ایرانی و خارجی فروش اینترنتی انواع لنت ترمزخودروهای ایرانی و وارداتی فروش انواع مکمل و شوینده های خودرو ارسال به سراسر کشور

فروشگاه اینترنتی لوازم و قطعات مصرفی خودرو کارکالا

فروش اینترنتی انواع فیلتر های روغن، هوا، کابین و صافی بنزین تمامی خودروهای ایرانی و وارادتی مرکز پخش انواع روغن های ایرانی و خارجی فروش اینترنتی انواع لنت ترمزخودروهای ایرانی و وارداتی فروش انواع مکمل و شوینده های خودرو ارسال به سراسر کشور

تیونینگ و مزایای آن

مزایای تیونینگ ECU ( ریمپ ) چیست؟

ممکن است این سوال برای خیلی ها پیش آید که اصلا ریمپ «ای سی یو» دارای چه مزیت ها و چه ویژگی های است که باعث ترغیب به استفاده نمودن از آن می شود؟! در این مقاله پاسخ به این پرسش مورد بررسی قرار خواهد گرفت. به شما هم پیشنهاد می کنیم که اگر دوست دارید بیشتر با این قطعه آشنا شوید حتما از مزایای ان نیز اطلاع کافی را کسب نمایید .

فروشگاه اینترنتی قطعات و لوازم مصرفی خودرو کارکالا

فروش انواع فیلتر روغن فیلتر هوا فیلتر کابین و فیلتر بنزین های فابریک خودروهای ایرانی و وارداتی

فروش انواع روغن موتور های ایرانی و خارجی

فروش انواع لنت ترمز،شمع خودرو،تیغه برف پاک کن،مکمل سوخت 

اسپری های خوشبو کننده تمیز کننده و براق کننده خودرو

انواع پولیش واکس و شوینده های خودرو

اخبار روز خودرو ایران و جهان

نکات آموزشی مربوط به خودرو

مقالات خودرو

جهت بازدید از سایت سفارش دهی و یا اطلاع از اخرین تخفیفات به سایت کارکالا مراجعه کنید

لینک سایت: WWW.CARKALA.COM

همچنین از اینستای ما دیدن کنیدو هر روز با مطالب سرگرم کننده و آموزشی مربوط به خودرو همراه باشید

اینستا گرام: CARKALASITE@


تکنولوژی خودروهای خودران

اتومبیل خودران autonomous car به متاشیهایی مربوط می‌شود که به واسطه ی سیستم های پیشرفته کنترلی بدون دخالت فرد راننده حرکت میکند و شما را به مقصد مورد نظر میرساند.

یکی از آن مباحث جذابی که امروزه بسیار مظرح می شود، اتومبیلهای خودران یا autonomous car است. شاید عمده ترین علت جذابیت اتومبیلهای خودران این باشد که رانندگی در جهان امروز به جز در مواردی دیگر به جذابیت گذشته نیست و ترافیک های زیاد فقط در حال به هدر دادن وقت با ارزش ما هستند. از سوی دیگر حتی تصور این که در یک مسافرت تفریحی شما هم بتوانید به آسانی در کنار خانواده و یا دوستان خود از مناظر بیرون از خودرو لذت ببرید از سری مواردی است که به آسانی هر انسان معمولی را هم برای این تکنولوژی مشتاق می کند. با ما همراه شوید تا شما را با این تکنولوژی جذاب و دوست داشتنی آشنا کنیم.

منظور از ماشین خودران چیست؟

با پیشرفت هایی که امروزه صورت گرفته، منظور از یک اتومبیل خودران، ماشینی است که می تواند تمامی کارهای راننده را خودش انجام بدهد. بطور مثال رعایت تمامی قوانین راهنمایی و رانندگی و انجام کارهایی از قبیل پارک کردن خودرو و ... همه این ها توسط چنین اتومبیلهایی شدنی و ممکن میگردد. بطور مثال شما در خانه ی خود نشسته اید و یک تاکسی را برای مقصدی سفارش می دهید. این تاکسی که از نوع خودران است بی هیچ راننده‌ای به آدرسی که شما اعلام کرده اید می‌آید و بعد از سوار شدن و اعلام آمادگی شما، به راه می افتد و بدون هیچ راننده‌ای شما را تا مقصد مورد نظر می‌رساند. شاید با خود این گونه فکر کنید که ما همچنان سال های زیادی با عملی شدن این تکنولوژی فاصله داریم اما خوب است بدانید که در حال حاضر در تعدادی از نقاط دنیا به صورت آزمایشی این پروسه در حال اجرا است و می‌توان در قالب طرح‌هایی کنترل شده سفارش یک تاکسی خودران را داد.

ماشینهای خودران از امکانات بالایی به منظور شناسایی محیط اطراف خود بهره مند هستند و حتی میتواننددر محیط ‌هایی که کاملا تاریک و بی نور میباشند موانع و حتی موجودات زنده را تشخیص بدهند.با این حال باز هم جای پیشرفت و اشکال یابی برای این اتومبیلها وجود دارد و نمونه اتفاقاتی که برای این ماشین ها رخ می دهد نشان دهنده ی این موضوع است. البته میزان تصادف و حوادث این ماشینها بسیار کم تر از وقتی میباشد که در آن خود انسان رانندگی میکند.

تکنولوژی‌ خودران چیست؟

یک اتومبیل خودران از امکانات فراوانی تشکیل شده که عمده ترین آن را سیستم تشخیص موانع و سیستم هوشمند هدایت ماشین تشکیل داده است. سیستم تشخیص موانع معمولا از سنسور‌های حرکتی و امکانات متعددی همانند رادارهای لیزری و دوربین های فیلمبرداری از محیط تشکیل شده که قادرند کل محیط پیرامون اتومبیل را در وقت کمی بررسی کنند و به این ترتیب وجود هر مانعی را فورا تشخیص دهند.

تنها مسئله ی موجود در مورد این سیستم ها در حال حاضر این است که هزینه ی فراهم کردن آن ها بالا میباشد و براورد کرده اند که برای اتوماتیک کردن یک اتومبیل به هزینه ی به میزان ۵۵۰۰ دلار تا ۱۰۰۰۰ دلار سرمایه احتیاج میباشد.کاملا واضح است که با پیشرفت تکنولوژی و تولید انبوه قطعات خودرو می توان تا حد بالایی در این هزینه صرفه جویی کرد. برای همین نباید فعلا نگران آن بود.

ولی سیستم هوشمند هدایت ماشین خودران را اغلب یک رایانه تشکیل می‌دهد که تلاش دارد بر طبق اطلاعات رسیده از سیستم های تشخیص موانع و همچنین درنظر گرفتن مسیریابی صورت گرفته، به نحو احسن اتومبیل مورد نظر را هدایت کند. بطور مثال در یک ترافیک روان در چه وقتی باید خط حرکتی خود را عوض کند و یا این که در چه زمان هایی باید سرعت خود را کاهش دهد و یا به آن بیفزاید. این رایانه و دستگاه ها مربوط به آن کاملا درون اتومبیل قرار دارند و این طور نیست که به وسیله ی یک ارتباط اینترنتی هدایت ماشین از راه دور انجام پذیرد.

چند سال دیگر خودروهای خودران به بازار می آیند؟

شاید خیلی زودتر از آن چه که تصور کنید بتوانید تجربه‌ی سوار شدن یک اتومبیل اتوماتیک را به دست آورید. با این که در حال حاضر به تدریج  اخبار مربوط به چنین ماشینهایی در صدر اخبار تکنولوژی قرار گرفته اما سالیان درازی است که کمپانی های مربوطه تحقیق و گسترش در این مورد را آغاز کرده اند. حتی کار به جایی رسیده که برخی از شرکت ها میلیون ها کیلومتر، اتومبیلهای خود را در جاده های شهری امتحان کرده اند و برای همین این که ادعا کنیم تجربه ی چنین اتومبیل بسیار نزدیک است، اشتباه نگفته ایم. مثلا کمپانی تسلا اعلام کرده که برای سال ۲۰۱۸ اتومبیلی را آماده کرده که می تواند تمامی وظایف یک راننده را به خوبی انجام دهد. با این حال اگر از این شرکت و صحبت‌های آنان بگذریم، شرکت های بزرگی مثل تویوتا، نیسان، هوندا و البته گوگل هم اعلام کرده اند که آن ها نیز آماده‌ی ورود به بازار در ۲۰۲۰ یعنی ۲ الی ۳ سال بعد هستند.

البته طبق قوانین سیستم های تجارتی و مدیریتی، اگر قرار باشد روزی خودروی خودران وارد زندگی‌ روزمره ی انسان ها بشود، اولویت هایی در توسعه آن‌ موجود خواهد بود. بطور نمونه اولین اولویت در مواردی مثل سیستم های حمل و نقل باری و سیستم حمل و نقل عمومی خواهد بود تا این گونه بتوان در مقیاسی کوچکتر و البته اقتصادی تر سیستم های لازم را راه اندازی کرد. بطور مثال در همان حمل و نقل باری می‌توانید تریلر‌هایی را در نظر بگیرید که بدون متوقف شدن و به صورت ۲۴ ساعته مسیر خود را می پیمایند و این گونه می توانند در زمان سریعتری بار خود را به مقصد برسانند که این مسئله سود اقتصادی زیادی را برای یک کشور رقم خواهد زد.

بی تردید تا وارد شدن رسمی اتومبیلهای اتوماتیک به سیستم های حمل و نقل امروزی فاصله‌ی زیادی نیست ولی تا آن زمان باید چند کار مهم انجام پذیرد. مثلا در کنار تنظیم قواعد راهنمایی و رانندگی مرتبط با چنین اتومبیلهایی، باید در زمینه ایمنی و حفظ حریم خصوصی افراد هم اعمال مشخصی انجام پذیرد. بطور مثال کسی نتواند به آسانی و آن هم از راه دور به سیستم رایانه‌ای هدایت ماشین خودران ما دسترسی پیدا کند و مسیر آن را به مسیر دلخواه خودش تغییر دهد! و موارد دیگری هم در این باره وجود دارد اما با همه ی این ها همه می دانیم که ورود اتومبیلهای خودران علاوه بر اینکه قادر است بخش زیادی از اتفاقات جاده ای را کم کند دهد مشکلاتی مثل ترافیک های شهری و هزینه های مربوط به آن را هم به مقدار زیادی کاهش میدهد.

تکنولوژی این اتومبیلها چگونه است؟

این سیستم به‌گونه‌ای طراحی شده که تاما اختیار را از راننده سلب کرده و خود اتومبیل رانندگی می‌کند. از ۲۰۱۰ تا‌کنون کارخانه های غول اتومبیلسازی کل دنیا در پی ساخت محصول خودران هستند. این رقابت به حدی شدید شده که پای کارخانه های تولید موبایل و… را هم به این بازاری باز کرده است. سیستم Self-driving  تشکیل شده از چند  سنسور راداری در پیرامون اتومبیل ، دوربین‌هایی برای شناسایی وسایل نقلیه و پردازشگری هوشمند میباشند. سنسورها در این سیستم فاصله وسیله نقلیه تا اتومبیل را تشخیص می‌دهند و برای پردازشگر میفرستند.
بعد از آن دوربین جهت هدایت اتومبیل پیرامون و محیط های خالی را تشخیص می‌دهد تا بتواند آن را مدیریت کند. اطلاعات دریافتی از سنسورها و دوربین‌ها توسط پردازشگر به فرامینی  تبدیل شده  و به فرمان و گاز برقی  اتومبیل فرستاده می گردد. با توجه به میزان ترافیک و مسیر تردد، فرمان، زاویه چرخ‌ها را تنظیم کرده و سیستم گاز برقی نیز دور موتور را زیاد میکند. این سیستم ایرادات زیادی دارد که فعلا حل نشده، به طور نمونه دچار خلل شدن این اتومبیلها در مسیرهای شلوغ. از این رو بیشتر کارخانه ها به شرط حضور راننده و داشتن دست روی فرمان سیستم را نصب کرده‌اند. اخیرا کمپانی گوگل با استفاده از تعدادی  سنسور و دوربین کنترلگر میانی و دوربین‌هایی در پیرامون اتومبیل توانسته است پایش لحظه‌ای اجسام را به طور دقیق حساب کند و علی رغم سیستم‌های موجود در اتومبیل های  دیگر، اشکال در این سیستم موجود نخواهد بود و با بهره گیری از پایش لحظه‌ای می‌تواند مثل ماشینی که راننده دارد، عمل کند. البته برای امنیت  بالاتر اتومبیل، ECU‌های هوشمند و پیشرفته‌ای نصب شده‌اند که با پایش لحظه‌ای بطور مداوم در تماس اند و اگر عابر پیاده یا جسمی در موقعیت خط قرمز سیستم قرار بگیرد، اتومبیل در کمتر از چند ثانیه توقف خواهد کرد و امنیت عابر و سرنشین را بیشتر میکند

چشم انداز ماشین های اتوماتیک شاید فعلا به طرز غیرممکن آینده نگرانه باشد. مسیر انقلابی ساخت این اتومبیلها از دوره لئوناردو داوینچی شروع شده و به سوی آینده ای می رود که در آن، انسان دیگر از دست های خود در رانندگی استفاده  نخواهد  کرد.

کمپانی هایی مثل فورد، مرسدس و تسلا اکنون در رقابتی تنگاتنگ با هم به سر می برند و هر کدام  سعی میکنند اتومبیل های خودرانشان را به دنیای متغیر محصولات تجاری و مصرفی ارائه دهند.

به عنوان مثال، فورد اخیرا سرمایه گذاری هایش را در حوزه اتومبیل های خودران سه برابر کرده .

جهت مطالعه ی مقالات بیشتر در زمینه خودرو اینجا کلیک کنید

www.carkala.com

http://www.carkala.com/

1-هشدار سرعت، با قابلیت انتخاب سرعت مورد نظر به منظور هشدار به راننده مبنی بر تخطی از سرعت تعیین‌شده.به واسطه ی دستگاه عیب‌یاب می توان هشدار مربوط به سرعت را در خودرو فعال نمود؛ مسیر فعال‌سازی در منوی سیستم به این منوال میباشد.
BSI---->Configuration----> Customer Option ----> Warnings

Excess speed function present

در این مرحله می‌توانید سرعت مورد نظر را وارد کنید و هشدار سرعت را فعال کنید. به این نکته توجه داشته باشید که غیر فعال بودن با وارد کردن عدد 255 تنظیم می گردد، سرعتی که در واقع اتومبیل هیچوقت به آن نمیرسد.

2-روشن شدن اتوماتیک فلاشر در هنگام ترمز ناگهانی: زمانی که ترمزهای ناگهانی و شدید را تجربه میکنید، روشن شدن فلاشر اتومبیل با هشدار به رانندگانی ک پشت سر شما هستند از بروز تصادفات جلوگیری می کند، به این منظور به واسطه ی دستگاه عیب‌یاب می توان فلاشر اتوماتیک را در اتومبیل فعال کرد.

BSI---->Configuration----> Customer Option ---->Lighting and Signaling 
گزینه:switching on of the hazard warning on sharp deceleration 
جهت فعال کردن به present تغییر بدهید.

3-روشن شدن نور بالا و نور پایین به طورهم‌زمان در هنگام استفاده کردن از نور بالای دائم

در اتومبیلهای معمولی، وقتی نور بالای موقت را با نگه‌داشتن اهرم فعال می‌کنید، هر دو فیلامان نورپایین و نور بالا روشن می گردند، ولی وقتی حالت نور بالای دائم را انتخاب میکنید و دست‌تان را از روی اهرم بر داشته اید، فیلامان نور پایین لامپ خاموش میشود و فقط رشته مربوط به نور بالا روشن می‌ماند، اما در 206 این ویژگی وجود دارد که در زمان نور بالای دائم هم نور پایین روشن باشد. برای فعال کردن این حالت، مسیر زیر را در BSI دنبال کنید.

BSI---->Configuration----> Customer Option ---->Lighting and Signaling

:type of headlamps

جهت فعال کردن، آن را در حالت double reflector قرار بدهید. به خاطر داشته باشید این گزینه برای چراغ های کریستالی با دو لامپ در هر چراغ مناسب میباشد و در چراغ هایی که مات هستند و دارای لامپ های دوکنتاکت یک‌پارچه هستند پیشنهاد نمیگردد پون احتمال صدمه دیدن وجود دارد. در ضمن باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که وقتی که از نور بالا و پایین در چراغ‌های کریستالی هم‌زمان استفاده می‌کنید اگر چراغ‌های مه شکن جلو را هم فعال کنید به صورت خودکار نور بالا خاموش می شود چون انعکاس نور بالا در هوایی که مه آلود است بسیار برای چشم راننده زیان اور میباشد و علاوه بر این، بار سیستم برق را هم بالا میبرد. واضح است که با خاموش کردن چراغ‌های مه شکن جلو  دوباره حالت نوربالای چراغ‌های کریستالی جلو فعال می گردد.

4-قفل شدن اتوماتیک قفل درها با بالارفتن سرعت به بیش از 10 کیلومتر در ساعت. برای بالا بردن سطح امنیت اتومبیل و مانع شدن از ورود سارقان به داخل ماشین؛ میتوان گفت لازم  است این گزینه فعال باشد تا به محض حرکت اتومبیل، درها به صورت خودکار قفل شوند:

BSI---->Configuration----> Customer Option ----> Locking / Unlocking  

:lock doors while drive

برای فعال‌سازی،آن را روی present  بگذارید. به یاد داشته باشید در مدل هایی که کلید فلاشر به صورت دوتکه می باشد، با نگه‌داشتن چندثانیه‌ای دکمه قفل‌کن درها در زمان باز بودن سوییچ، این گزینه همراه با صدایی دینگ مانند، فعال یا غیرفعال می گردد.

5-قفل شدن اتوماتیک درها در صورتی که بعد از باز شدن قفل مرکزی، به مدت 30 ثانیه هیچ یک از درها باز نگردد.

بعضی اوقات کلیدهای روی سوییچ اتومبیل که مربوط به قفل مرکزی میباشد، اشتباهی یا به واسطه ی کودکان فشرده میشوند که اگر اتومبیل در محدوده موثر بُرد قرار داشته باشد حتما در باز می شود.برای همین و به منظور مانع شدن از ربوده شدن اتومبیل یا وسایل داخلی آن، اگر هر کدام از درها تا 30 ثانیه باز نگردد، دوباره به طور اتوماتیک به حالت قفل در می‌آید.

BSI---->Configuration----> Customer Option ----> Locking / Unlocking 
Automatic Re-Locking:

به منظور فعال‌سازی این ویژگی، حالت را از Absent روی Present قرار دهید. به یاد داشته باشید برای فعال‌سازی این گزینه، باید تعریف شکل کابین را در BSI عوض کنید و از حالت پنج‌در (هاچ بک) به Estate یا استیشن عوض کنید. برای انجام این کار به نشانیBSI---->Configuration----> Customer Option ----> Miscellaneous 
بروید و Body Work را به Estate تغییر دهید. در صورت عوض نشدن این گزینه، قابلیت قفل خودکار بعد از 30 ثانیه، فعال نمیشود.

6-روشن ماندن چراغ های جلو به مدت 30 ثانیه پس از خاموش کردن خودرو: در مکان‌های تاریک مثل پارکینگ‌ها، ورودی ویلا‌ها و جاهایی که در آنجا نیاز به نور دارید با یک بار فشار دادن دسته راهنما به طرف بالا می‌توانید از نور چراغهای جلوی خودرو به مدت 30 ثانیه استفاده کنید. این گزینه که اصطلاحا به آن «چراغ همراهی تا منزل» میگویند با مسیر زیر قابل فعال شدن می باشد.

BSI---->Configuration----> Customer Option ---->Lighting and Signaling
گزینه Follow Me Home را به present عوض کنید تا فعال گردد. با فعال‌سازی این سیستم، بعد از خاموش کردن موتور و در آوردن سوییچ، یک بار اهرم چراغ جلو را به سمت خودتان بکشید یا نور بالا بزنید؛ در این صورت چراغ های بزرگ اتومبیل روشن می ماند. اکنون می‌توانید از اتومبیل خود پیاده شوید و درها را قفل کنید. بعد از 30 ثانیه، چراغ ها به طور اتوماتیک خاموش می گردند.

7-تهویه مطبوع خودکار (به استثناء تیپ 2 و تیپ‌های پایین 206 اس‌دی): یکی از برنامه های تعریف شده برای تهویه مطبوع خودکار در تیپ‌های 3، 5، 6، v8 و v9، دکمه بخارگیر شیشه های خودرو است. با فشردن این دکمه، پنکه تهویه هوا را با بیشترین دور به دریچه های زیر شیشه جلو منتقل می کند، کولر روشن و دریچه هوای بیرون باز می شود. در این حالت پس از چند ثانیه شاهد زدوده شدن بخار ها از شیشه ی خودروی خود خواهید بود و با فشار دادن دوباره دکمه بخار گیر، سیستم به تنظیمات قبلی خود باز میگردد.

8-مانع شدن از صدمه رساندن به تیغه‌های برف‌پاک‌کن: اگر در هوای بارانی قبل از آن که موتور خاموش شود ، فراموش کنید برف پاک‌کن را خاموش کنید، یا در حالت سوییچ بسته، وضعیت دسته برف پاک‌کن اشتباهی یا به واسطه ی کودک عوض شود، بعد از باز شدن مجدد سوییچ و روشن شدن موتور اتومبیل، برای مانع شدن از وارد کردن صدمه به تیغه‌ها، برف پاک‌کن به حرکت در نمی آید، مگر این‌که در حالت موتور روشن،دوباره وضعیت دسته برف پاک‌کن را عوض کنید.

در ضمن قابل ذکر است که به خاطر بلند بودن یکی از بازوهای برف پاک‌کن، تعویض تیغه‌ها در وضعیتی که تیغه‌های برف ‌پاک‌کن در حالت پارک یا اصطلاحا نقطه ی مرگ قرار دارند به سختی ممکن می باشد، به این منظور برای تغییر تیغه‌ها احتیاج است بعد از خاموش کردن موتور خودرو، یک بار دسته برف پاک‌کن را تحریک کنید تا برف پاک‌کن به آخرین حد بالایی برسد؛ در این زمان به راحتی می توانید برای تعویض تیغه ها اقدامات لازم را انجام دهید.

9-برف‌پاک کن هوشمند حساس به سرعت: در هنگام رانندگی با سرعت زیاد اگر از برف پاک‌کن با دور زیاد استفاده کنید، متناسب با کمتر شدن سرعت اتومبیل، دور برف پاک‌کن نیز کم شده و با سرعت‌گیری دوباره، دور برف پاک‌کن هم به حالت قبلی بر می گردد. اگر سرعت اتومبیل پایین تر از 10 کیلومتر بر ساعت برسد، به طور اتوماتیک مقداری مکث بین هر بار عمل کردن برف پاک‌کن ایجاد می شود (در اصطلاح به حالت بهاره می‌رود). در این حالت در صورتی که حالت لحظه ای دسته برف پاک‌‌کن تحریک گردد، تیغه برف پاک‌کن یک دوم  از مسیر خود را پیموده است و با تحریک مجدد به جای اصلی خود بر می گردد.

10-روشن شدن اتوماتیک برف‌پاک‌کن عقب در هنگام استفاده از دنده عقب: در مدل هاچ‌بک در روزهای بارانی وقتی از برف پاک‌کن استفاده می‌کنید، به محض این‌که اتومبیل را در دنده عقب قرار می دهید، برف پاک‌کن عقب اتومبیل هم برای فراهم ساختن دید بهتر برای راننده، به صورت اتوماتیک شروع به پاک کردن شیشه عقب میکند.

BSI---->Configuration----> Customer Option ----> Visibility
گزینه:Automatic Rear Wiping

به منظور فعال کردن present شود. با فعال ساختن گزینه برف پاک‌کن شیشه عقب در دنده عقب، به واسطه ی دستگاه، در صورت روشن بودن برف پاک‌کن جلو به محض درگیر شدن دنده عقب، برف پاک‌کن عقب هم به منظور کمک به دید بیشتر در بارندگی، به صورت خودکار فعال می گردد در صورتی که مدت کوتاهی از خاموش کردن برف پاک کن جلو گذشته باشد و دنده عقب درگیر شود، برف پاکن عقب فقط یک بار عمل می کند.

11-استفاده از شیشه بالابر ها و آیینه های برقی به مدت 45 ثانیه و برف پاک کن ها تا 60 ثانیه: پس از بستن سوییچ و در اوردن آن، قبل از باز شدن حداقل یکی از درهای جلو، تا 45 ثانیه می توان از شیشه بالابر ها و آیینه های برقی و تا 60 ثانیه از برف پاک‌کن ها استفاده کرد.

12-استفاده از سیستم صوتی تا 30 دقیقه بعد از خاموش شدن خودرو : بعد از خاموش کردن موتور و بستن سوئیچ، امکان استفاده از سیستم صوتی اتومبیل، حداکثر به مدت 30 دقیقه وجود دارد.

13-پس از این مدت زمان سیستم برقی اتومبیل به منظور حفظ شارژ باتری وارد حالت اقتصادی یا eco mode می گردد. به منظور ادامه استفاده از این ادوات باید موتور خودرو را یک بار روشن کنید.

14-امکان انتخاب قطر چرخ: تعداد سه گزینه جهت انتخاب قطر کلی چرخ را می توان به واسطه ی دستگاه عیب یاب انتخاب کرد این خصوصیت تنها در مدل های مجهز به سیستم ضد قفل ABS قابلیت فعال سازی را دارا میباشد.در صورت تمایل به تغییر اندازه رینگ چرخ، سعی کنید یکی از مشخصات ذکر شده در این فهرست را انتخاب کرده تا مانع بروز خطا و اشکال در محاسبات سرعت اتوموبیل و عملکرد سیستم ترمز ضد قفل شود.

15-یافتن اتومبیل در پارکینگ ها : هنگامی که اتومبیل در جایی پارک شده باشد با فشار دادن کلید قفل بر روی ریموت قفل مرکزی فلاشر اتومبیل به مدت پنج ثانیه و با ضرب آهنگ تندی شروع به روشن شدن می کند. این ویژگی باعث می شود راننده در جا های تاریک مانند پارکینگ های عمومی به آسانی جای پارک اتومبیل را پیدا کند.

17-ضد سرقت بودن رادیو پخش: با توجه به این‌که رادیو پخش پژو 206 حتما باید توسط دستگاه دیاگ برای اتومبیل معرفی گردد در حالتی که به هر علت سوکت برقی آن جدا گردد در زمان استفاده صدای گوش خراشی هر 10 ثانیه یک‌بار از طریق بلندگو ها پخش می شود و برای از بین بردن آن باید کد مربوطه مجددا برای اتومبیل و رادیو پخش تعریف گردد. این کد معمولا همان شماره VIN ماشین میباشد.

17-روشن ماندن چراغ سقف خودرو: بعد از خاموش کردن موتور خودرو و خروج کلید از داخل مغزی سوییچ، چراغ سقفی خودرو تا 30 ثانیه روشن می‌ماند. این خصوصیت موجب می‌شود به آسانی بتوانید در هنگام  تاریکی یا شب لوازم خود را جمع کنید و بعد  از اتومبیل پیاده شوید.

18-فعال شدن هشدار درها: زمانی که اتومبیل روشن میباشد با باز شدن هر کدام از درها زنگ یا صدای هشدار گونه‌ای به صدا در می آید و چراغ سقفی نیز اگر در حالت در باشد روشن و خاموش میگردد. همچنین هنگامی که پیشرانه را خاموش کرده اید و قصد پیاده شدن از آن‌را داشته باشید ولی چراغ‌ها روشن باشند هشدار مشابهی در زمان باز شدن در راننده بصدا در می‌آید. این خصوصیت در مورد جا ماندن کلید اتومبیل در داخل مغزی سوییچ نیز صدق می کند، یعنی اگر کلید را از مغزی سوییچ خارج نکرده باشید به هنگام باز شدن در راننده هشدار به صدا در می آید.

19-بی‌صدا کردن رادیو پخش:اگر در هنگام گوش کردن به صدای رادیو‌پخش، نیاز ضروری به بی‌صدا کردن آن داشته باشید می‌توانید با نگه داشتن همزمان دکمه‌های بالا و پایین صدای رادیو پخش که در پشت دسته کنترلی آن و در زیر دسته برف پاک کن تعبیه شده است رادیو را بی صدا کنید برای فعال کردن مجدد آن کافی است یکی از دکمه های بالا و یا پایین را دوباره فشار دهید.

20-حالت های شبکه برق 206 و 207 مولتی پلکس:حالت آماده‌باش شبکه برق پس از خاموش شدن اتومبیل و استفاده نکردن از امکاناتی مثل ریموت قفل مرکزی، باز کردن درها، بوق، چراغ‌ها و... به خواب می‌رود. پس انجام هرگونه عملیات روی سیستم برقی، جداکردن کانکتورهای ECU یا BSI و موارد شبیه به آن، باید بعد از به خواب رفتن سیستم باشد تا مانع صدمه دیدن به قسمت‌های مختلف بشود. به این منظور، بعد از خاموش کردن اتومبیل، ابتدا در موتور را باز کرده، بعد از آن درهای اتومبیل را ببندید و سه تا پنج دقیقه صبر کنید و در آخر کابل مثبت باتری را جدا کنید.

پس از خاموش کردن اتومبیل تغذیه شبکه تا 65 ثانیه در حالت آماده‌باش یا استندبای می‌ماند. البته اگر در سمت راننده باز گردد، با شنیدن صدای یک رله در BSI تغذیه قطع می گردد و چراغ روی کلیدهای شیشه بالابرها خاموش شده و شبکه آماده برای به خواب رفتن می شود. به خواب رفتن شبکه، همراه با خاموش شدن نمایشگر کیلومتر و در پی آن بعد از تقریبا سه دقیقه پایین آمدن کامل عقربه نمایشگر هاست.

حالت بیدارباش

در صورتیکه بعد از به خواب رفتن سیستم، قفل مرکزی فعال و درها باز گردند و یا به طور کلی در سیستم برق دستوری صادر گردد، سیستم بیدار می شود. دقت داشته باشید که وارد حالت آماده‌باش نمی شود. بیدار شدن سیستم با روشن شدن نمایشگر کیلومتر، و کالیبره شدن عقربه ها است.

حالت صرفه‌جویی

اگر در حالت خاموش بودن اتومبیل، جریان زیاد از حد از اتومبیل گرفته شود، BSI برای مانع شدن از صدمات احتمالی اتومبیل را به حالت صرفه‌جویی یا  Eco Mode وارد می کند، مانند روشن بودن بیش از حد رادیو پخش در حالت موتور خاموش، روشن ماندن چراغ سقفی داخل ماشین و یا روشن ماندن چراغ داخل صندوق عقب ماشین.

پایشگر واحد سرویس موتور

وقتی که سوییچ را باز می‌کنید یک علامت آچار به همراه یک مقدار عددی در صفحه کیلومتر خودرو نشان داده می شود این واحد عددی که معمولا بر روی عدد 20هزار تنظیم شده نمایانگر مقدار کارکرد موتور اتومبیل و احتیاج به سرویس کردن آن از قبیل عوض کردن روغن موتور،هر کدام از فیلتر های خودرو و بازدید سطح روغن ترمز و مایع خنک کننده دارد. این واحد عددی از چندین حسگر مختلف اطلاعات را دریافت میکند و کاهش عدد مربوط نزدیک شدن به زمان سرویس موتور را اعلام می کند. این حسگرها اطلاعاتی از قبیل مدت زمان کارکرد موتور، برآورد کارکرد موتور در حالت خلاص یا گیر افتادن در ترافیک شهری، بالا رفتن یا پایین آمدن درجه دمای محیط و موتور خودرو،کیلومتر پیمایش ماشین و حتی هنگامی که اتومبیل به مدت طولانی مورد استفاده قرار نگرفته باشد را به BSI انتقال داده و BSI نیز بسته به شرایط عنوان شده از واحد عددی مذکور کم می کند؛ بطور نمونه امکان دارد شما در گرمای تابستان حدود 100 کیلومتر را با سرعت زیاد بپیمایید اما رقمی که از واحد مربوطه کم می گردد در حدود 300 واحد باشد. پس از انجام سرویس ادواری و عوض کردن روغن موتور بهتر است این واحد عددی را برای مراجعات بعدی دوباره تنظیم و در اصطلاح ریست کنید. برای این کار انگشت خود را روی کلید زیر کیلومتر شمار قرار دهید و سوییچ اتومبیل را باز کنید. در این زمان عدد 10 = بر روی نمایشگر کیلومتر فعال میشود و شمارش به صورت معکوس تا عدد صفر آغاز می گردد. بعد از صفر شدن رقم ذکر شده با یک‌بار باز وبسته کردن سوییچ اتومبیل دوباره عدد 20هزار برای کنترل سرویس ادواری ماشین تنظیم می گردد.

نشانگر مقدار روغن

با باز کردن سوییچ اتومبیل در هنگامی که موتور سرد باشد، با شش خانه مربع شکل در صفحه کیلومتر روبه‌رو می گردید. این مربع های کوچک نشانگر سطح روغن موتور میباشد. واضح است که اگر فورا پس از خاموش کردن موتور یعنی در حالتی که موتور اتومبیل هنوز گرم باشد دوباره بخواهیم موتور را روشن کنیم با باز کردن سوییچ اتومبیل این مربع ها به صورت چند خط صاف کوچک و به حالت چشمک زن روشن خواهند شد و علت آن هم این است که حسگری که اطلاعات سطح روغن را به BSI انتقال میدهد روی کارتل روغن قرار داشته و زمانی که موتور اتومبیل گرم باشد پدیده ای عادی است که مقدار کمی از روغن در کارتل موجود بوده و بقیه در سایر قطعات موتور قرار دارد.

امکانات سخت افزاری

در صورت نصب سخت افزار های فابریک مانند سیستم شیشه شوی چراغ های جلو، و فعال سازی گزینه آن در تنظیمات به واسطه ی دستگاه، امکان استفاده از این سیستم‌ها نیز ممکن می شود.

در گزینه برف‌پاک‌کن اتوماتیک، سرعت برف پاک‌کن به صورت استاندارد، طبق سرعت اتومبیل تغییر می کند (در حالت تناوبی) اما با نصب حسگر نور و باران روی شیشه جلو و نصب دسته راهنما و برف پاکن مجهز به حالت اتوماتیک و فعال سازی نرم افزار مربوطه به واسطه ی دستگاه، می توان از کنترل اتوماتیک چراغ ها و برف پاک‌کن ها، بر اساس روشنایی محیط و شدت بارندگی نیز استفاده کرد.

صفحه اطلاعات چندمنظوره بالای داشبورد برای مدل ایران، به طور استاندارد از نوع تایپ A در نظر گرفته شده است اما امکان نصب تایپ B با قابلیت نمایش دما، ساعت،تاریخ، اطلاعات مربوط به مصرف سوخت، سرعت میانگین، و مسافت قابل پیمایش و اطلاعات سیستم صوتی در چند خط به طور هم‌زمان، پیغام باز بودن درهای اتومبیل به طرز گرافیکی و اعلام پیام های هشدار مثل بالا بودن ترمز دستی، پایین بودن سطح سوخت اتومبیل، بالا بودن حرارت مایع خنک کننده موتور و... همچنین اعلام وجود خطا در سیستم هایی نظیر ABS ، کیسه هوا و... به صورت نوشتاری قابل نمایش خواهد بود. در نوع تایپ C علاوه بر موارد نوع B قابلیت نمایش اطلاعات GPS نیز موجود است.

در صورت نصب سخت افزار های مربوط به سیستم کروز کنترل، شامل دسته کنترل آن در سمت چپ فرمان و پدال گاز با سوکت 5 پایه و فعال سازی سیستم از طریق دستگاه، این قابلیت ارزشمند به امکانات اتومبیل اضافه خواهد شد. توضیح این که مدل های تولیدی قبل از سال 1385 فاقد چراغ کروز کنترل در صفحه کیلومتر هستند بنابراین برای این مدل ها، صفحه کیلومتر نیز باید تعویض شود.

در صورت عوض شدن قفل کمربند ایمنی راننده با مدل مجهز به کلید هشدار برای مدل هایی که در صفحه نشان‌دهنده ها دارای چراغ هشدار کمربند هستند، امکان فعال سازی چراغ و بوق هشدار نبستن کمربند با دستگاه وجود دارد.

امکان تجهیز به سیستم کنترل پایداری اتومبیل(ESP)  با نصب حسگر زاویه چرخش فرمان و حسگر سنجش انحراف جانبی  اتومبیل، عوض کردن مجموعه ترمز ضدقفل با نوع مجهز به  ESP، مدل بوش MK60 و معرفی توسط دستگاه ممکن خواهد بود.
امکان استفاده از گرمکن صندلی های جلو نیز پس از نصب کلید و المنت ها به صورت استاندارد وجود دارد.

نصب چراغ در جعبه داشبورد و چراغ مطالعه روی سقف، تنها به تهیه و نصب کلید و چراغ بدون نیاز به معرفی، قابل راه اندازی می باشد. سوکت های مربوط به این سیستم ها پشت کنسول وسط در مدل های با تهویه مطبوع اتوماتیک موجود است و پشت کنسول وسط زیر چراغ سقف جا سازی شده است.

سخت افزارهای دیگر کامپیوتر سفر، ره‌یاب، حسگر نور و باران، شیشه‌شوی چراغ‌های جلو، کروز کنترل ساده و لیمیتردار نیز بر روی خانواده پژو 206 قابل نصب میباشد که با استعلام صورت‌گرفته از مراکز خصوصی، برای نصب تمامی گزینه‌ها به انضمام یک دستگاه دزدگیر فابریک، هزینه‌ای در حدود دومیلیون تومان دریافت می شود. البته بسیاری از اقلام، امکانات و گزینه‌های ذکر شده توسط شرکت اتومبیل های سفارشی ایران‌خودرو قابل عرضه میباشد و بعنوان نمونه می‌توان در نمایندگی‌های این شرکت، کروزکنترل فابریک 206 اس‌دی مدل 1392 را با هزینه‌ای حدود 200 هزار تومان نصب کرد.


چگونه طول عمر صفحه کلاچ خودروی را افزایش دهیم

کلاچ وسیله ایست که وظیفه ی انتقال نیرو به صورت قطع و وصل از موتور به جعبه دنده گیربکس را بر عهده دارد و با کلاچ کردن می توان رابطه بین موتور و جعبه دنده را برای مدت کوتاهی قطع کرد و بعد  از رها کردن کلاچ, دوباره آن را برقرار کرد.

در صنعت اتومبیل در بخش انتقال قدرت، سیستم کلاچ به عنوان یکی از مهم ترین و اصلی ترین مجموعه‌ها مطرح شده است و عملکرد درست و مناسب آن، تاثیر مستقیمی روی عملکرد اتومبیل و من جمله بخش تولیدکننده قدرت (موتور) و بخش انتقال نیروی محرکه (جعبه دنده، میله گاردان، دیفرانسیل، پلوس‌ها و…) را دارا میباشد و در صورت بروز ایراد و مشکل در این سیستم ـ چه بسا کوچک ـ عملکرد خودروی شما با مشکل مواجه خواهد شد.


اصل پایه‌ی کنترل کلاچ این است که با فشار دادن پدال به کف ماشین با پای چپ آن را کاملاً غیر درگیر کرده و سپس با برداشتن پا از پدال دوباره آن را درگیر کنیم. با انجام این پروسه می‌توانید به نرمی دنده‌ها را تعویض کنید و از خوردن دنده‌ها به همدیگر جلوگیری کنید.


اگرچه این‌یک اصل پایه بوده اما اوقاتی هست که شما باید به کلاچ اجازه دهید لغزش کند و کار خود را انجام بدهد. این موضوع زمان‌های شروع حرکت در یک بلندی بیشتر به چشم می‌خورد اما اگر می‌خواهید قدرت بالایی را به‌یک‌باره به جاده انتقال بدهید هم این فرایند را انجام خواهید داد. نا گفته نماند که این نوع از لغزش صفحات کلاچ می‌تواند باعث اصطکاک و ساییدگی اضافی صفحات گردد و طول عمر قطعات را کمتر کند و از آنجایی که این قطعات نیز همانند لاستیک‌ها و ترمزها مصرفی هستند تحت پوشش ضمانت و گارانتی اتومبیل جدید قرار نمی‌گیرند.


وضعیت دیگری که می‌تواند باعث وارد شدن فشار زیاد به اجزا کلاچ گردد زمانی اتفاق می افتد که راننده پای خود را روی آن می‌گذارد. این موضوع معمولاً زمانی رخ می‌دهد که راننده پای خود را پس از عوض کردن دنده به‌طور کامل از روی کلاچ برنداشته در نتیجه میتوان گفت این پدال کاملاً درگیر نشده است. شاید علل فراوانی برای این کار وجود داشته باشند اما باید از انجام آن امتناع کنید.


یک علت برای قرار دادن پا روی کلاچ می‌تواند موقعیت بد راننده باشد. اگر شما به پدال‌ها زیادی نزدیک هستید شاید فضای پای کافی برای گذاشتن پای چپتان در موقعیتی راحت و دورتر از پدال کلاچ نداشته باشید.به شما پیشنهاد می‌کنیم موقعیت رانندگی خود را اصلاح و تنظیم کنید. هنگامی که این عمل را انجام دادید پای خود را از روی پدال بردارید و به این ترتیب فضای کافی و مناسب برای جابجا کردن پایتان و جلوگیری از لمس پدال باید داشته باشید.


بسیاری از اتومبیلها دارای مکان‌هایی برای استراحت پا میباشند که این کار را راحت تر می‌کنند اما اگر شما در اتومبیلی با فضای پای کم رانندگی میکنید شاید بتوانید پایتان را به نوعی پشت پدال بگذارید. این موقعیت ممکن است زیاد ایده آل نباشد  ولیکن در کمترین حالت مانع از خرابی سیستم کلاچ می گردد.


- هرچقدر ریگلاژ کلاچ پایین تر درگیر شود و زودتر ازاد شود صفحه کلاچ در زمان طولانی تری عمر میکند و دیرتر تمام می‌شود.

- در  شیب و سر بالایی ها تا حد امکان با بار زیاد رانندگی نکنید.

- هرچقدر می توانید از وزن اتومبیلتان کم کنید تا به این صورت به موتور و صفحه کلاچ کمتر فشار وارد گردد.

- سیم کلاچ را در فاصله های منظم تعویض کنید و پدال کلاچ همیشه نرم باشد.

- نشتی های دور گیربکس را بگیرید تا باعث چرب شدن صفحه کلاچ خودروی شما نشود.

- یکی از نشانه‌های صدمه دیدن سیستم صفحه کلاچ و صفحات آن بوی متمایز سوختنی میباشد که از صفحات بلند می‌شود.

دوستان و یا رانندگان عزیزی که هر روز خودروی خود را روشن میکنید و به سر کار یا به مسافرت می‌روید احتمالا خوب می‌دانید که در هر بار فشار دادن کلاچ خودرو چند قطعه با هم درگیر میشوند تا بتوانند قدرت موتور را به چرخ منتقل کنند و باعث حرکت شما شوند. باید به این نکته توجه داشته باشید که سیستم کلاچ اتومبیل پس از گذشت ۵۰ الی ۶۰ هزار کیلومتر نسبت به نوع رانندگی کردن شما باید تعویض گردد و یا تا حد ممکن رگلاژ گردد. همان‌طور که قبل تر گفته شد این موضوع بستگی به نوع رانندگی کردن شما دارد.

به طور مثال، اغلب رانندگان خانم، در ابتدای رانندگی خود، بیشتر اوقات پای خود را بر روی کلاچ نگه می‌دارند و حتی در سرعت هم پای خود را آهسته بر روی کلاچ گذاشته تا در مواقعی که ضرورت دارد آن را فشار دهند. در نتیجه همین موضوع باعث کمی درگیری صفحه کلاچ میشود و در طولانی مدت شما را مجبور به  تعویض کردن  صفحه کلاچ خودرو میکند.

یا از طرفی  دیگر، افرادی  که در مسیرهای بیرون شهری رانندگی میکنند و کمتر با ترافیک مواجه میشوند، ممکن است بعضی اوقات تا ۷۰ یا ۸۰ هزار کیلومتر هم احتیاجی به تعویض صفحه کلاچ  خودروی خود نداشته باشند. اگر با اتومبیل خود در درون شهر رانندگی می‌کنید، قطعا میتوان گفت این میزان به دلیل ترمز و حرکت زیاد، نصف خواهد شد.

اکنون در این قسمت از مقاله  به چند موضوعی که نشان می‌دهد باید دیسک و صفحه کلاچ تعویض شوند اشاره می‌کنیم:

۱یکی از علایم زمان تعویض دیسک و صفحه کلاچ  هنگامی است که ما ماشین را در دنده ۱ میگذاریم و کلاچ را رها می‌کنیم در نتیجه موتور و کابین  خودرو به لرزش می‌افتد و البته این لرزش کاملا تفاوت دارد. این یک علامت شفاف و دقیق و کامل برای تعویض دیسک اتومبیل میباشد.

۲شاید پیش آمده باشد که نزد تعمیرکاری رفته باشید و از او خواسته باشید تا صفحه کلاچ شما را آزمایش کند! خب او دوری با اتومبیل شما می‌زند و به شما نتیجه را اعلام میکند. اکنون میخواهیم نحوه ی تست کردن تعمیر کار را به شما توضیح دهیم:

وقتی اتومبیل شما ساکن است دنده را در ۲ قرار بدهید و کلاچ را رها کنید اگر اتومبیل شما حرکت کرد و خاموش نشد دیسک و صفحه تمام شده است. اما اگر اتومبیل شما فورا خاموش شد، فعلا وقت تعویض صفحه کلاچ فرا نرسیده است؛

۳- در سر بالایی های نیمه شدید، اگر احتیاج به تعویض دنده به شماره‌های سنگین زیاد احساس شود ، علامت بارزی  برای تعویض صفحه کلاچ خودروی شما میباشد.

۴- احتمالا در رانندگی برای شما هم  پیش آمده که پشت فرمان متوجه شده اید، که اتومبیل زیاد گاز می‌خورد ولی حرکت و شتاب مناسب و مطلوبی ندارد این نیز یکی از علائم تعویض صفحه کلاچ است.

۵- گاه اتفاق می افتد که دنده‌های اتومبیل، مخصوصا دنده یک و دنده عقب خوب جا نرفته و به سختی این اتفاق رخ میدهد. این اشکال در ترافیک‌های سنگین نیز به وضوح دیده شده است.

همان گونه که در بالاتر اشاره شد، بسته به نوع رانندگی شما می‌توان همه این ۵ مورد را خیلی زودتر یا حتی دیرتر از حد استاندارد عمر مفید یک اتومبیل شاهد بود ، ولی تجربه در اتومبیل های ایرانی با ترافیک حال حاضر کمتر از ۴۵ هزار کیلومتر نمیباشد. پس با یک رانندگی عاقلانه و با  شتاب کم می‌تواند تا ۷۰ هزار کیلومتر طول عمر کلاچ خود را بالا ببریم. در حال حاضر دیسک و صفحه‌های چینی بازار را احاطه  کرده‌اند. در حد امکان برای تعویض دیسک و صفحه کلاچ از جنس خوب و تعمیر کار ماهر و آشنا به کار بهره ببرید زیرا با تعویض نشدن یک کاسه نمد در سیستم کلاچ اتومبیل شما شاید کلاچ شما ۲۰ هزار کیلومتر هم کارایی نداشته باشد

بعد از مدت زمانی رانندگی از اتومبیل، امکان دارد که صفحه کلاچ خودروی شما ضعیف بشود و به این معناست که باید هر چه زودتر به فکر تعویض شدن صفحه کلاچ خودرو باشید.ضمنا اگر راننده خودرو فرد تازه کار و ناشی است حتما هر ۲۰۰۰۰ کیلومتر دیسک و صفحه اتومبیل توسط مکانیک چک گردد.