CVT یا Continuously Variable Transmission به معنای سیستم انتقال نیروی متغیر می باشد. اولین CVT در سال 1986 ثبت شد. تکنولوژی این نوع گیربکس در سالهای اخیر پیشرفت قابل توجهی داشته تا جایی که در عصر حاضر چندین کارخانه اتومبیل سازی از جمله جنرال موتورز، آئودی، هوندا و نیسان از این تکنولوژی در اتومبیل های جدید خود بهره برده اند و برنامه تحقیقات وسیعی را هم برای بهتر شدن بازده این نوع گیربکس در دستور کار دارند.
زمانی که در یک ماشین و در شرایط معمولی راننده اقدام به عوض کردن دنده می کند این عمل در گیربکس سبب درگیر شدن دو چرخ دنده با اندازهها و تعداد دندانه های گوناگونی می گردد.
درگیر شدن این چرخ دنده های مختلف موجب پدید آمدن ضریب دنده های مختلف (متناسب با تعداد دندانهها و اندازه ی قطر چرخ دنده) می گردد و گشتاور و دور مطابق با این ضریب دنده از موتور به چرخ ها انتقال پیدا می کنند.
این نوع درگیری چرخ دندهها در گیربکس های دستی به کار برده می شود که در نمونه های خودکار این نسبت دندهها به وسیله درگیر شدن چرخ دنده های خورشیدی و سیارهای و قفسه نگه دارنده و چرخ دنده رینگی ایجاد می گردد اما در جعبه دندههای CVT خبری از این چرخ دندههای خورشیدی و سیارهای و... نمی باشد چرا که تکنولوژی و فرآیند جدیدی در حال رخ دادن در زیر پوسته این سیستمهای انتقال نیرو می باشد.
بخش های اصلی تشکیل دهنده سیستم انتقال قدرت از نوع CVT عبارت اند از پولی ورودی (محرک)، پولی خروجی (متحرک) و تسمه مخصوص از نوع فلزی یا پلاستیکی.
هر یک از پولیهای محرک و متحرک (ورودی و خروجی) از دو مخروط.... ادامه مطلب