فروشگاه اینترنتی لوازم و قطعات مصرفی خودرو کارکالا

فروش اینترنتی انواع فیلتر های روغن، هوا، کابین و صافی بنزین تمامی خودروهای ایرانی و وارادتی مرکز پخش انواع روغن های ایرانی و خارجی فروش اینترنتی انواع لنت ترمزخودروهای ایرانی و وارداتی فروش انواع مکمل و شوینده های خودرو ارسال به سراسر کشور

فروشگاه اینترنتی لوازم و قطعات مصرفی خودرو کارکالا

فروش اینترنتی انواع فیلتر های روغن، هوا، کابین و صافی بنزین تمامی خودروهای ایرانی و وارادتی مرکز پخش انواع روغن های ایرانی و خارجی فروش اینترنتی انواع لنت ترمزخودروهای ایرانی و وارداتی فروش انواع مکمل و شوینده های خودرو ارسال به سراسر کشور

رسوبات موتور و پاکسازی آنها

موتورهای درون‌سوز را به اسب‌های کاری تشبیه میکنند . این موتورها به ما این امکان را می‌دهند که دور کشور رانندگی کنیم، وقتی برق قطع شود نیروی برق خانگی را فراهم کنیم و خیلی کارهای دیگر، ولی متأسفانه همان چیزی که آن‌ها را به کار می ‌اندازد، یعنی سوختن، رسوباتی ایجاد می‌کند که در آخر می ‌تواند به موتورخودرو آسیب بزند. رسوب‌ها امکان دارد بر اثر واکنش‌های مختلفی که درون موتور انجام می پذیرند ایجاد شوند. هم در موتورهای کاربراتوری و هم در موتورهای انژکتوری، زمانی که بنزین از میان لوله‌ها می گذرند، مقدا کمی از آن بخار شده و روی لبه سوراخ‌های باریکی که باید از میان‌شان رد شود، رسوب می ‌کند. 

در موتورهای انژکتوری، بنزین در کنار سوپاپ‌های هوا پاشیده می‌شود و حرارت سیلندر قادر است باعث شود مقداری از بنزین در این مرحله خشک شود و روی سر سوپاپ رسوب ایجاد کند. البته بنزینی که تازه وارد سیلندر می گردد می ‌تواند رسوباتی که روی سر سوپاپ‌ها جمع می‌شوند را شست و شو دهد و موتور را تمیز کند. مورد دیگری که باعث تشکیل رسوب می‌شود، خود عمل احتراق است. بهتر است بدانید رسوب کربن محصول جانبی احتراق یا ترکیب بنزین با اکسیژن می باشد. با گذشت زمان این رسوب‌ها روی هم انباشته می شود و ممکن است مصرف بنزین را افزایش دهد ، قدرت موتور را کاهش دهد و باعث بشود موتور درست کار نکند. با این که رسوبات فقط در داخل سیلندر شکل می ‌گیرند ولی می ‌توانند به قسمت‌های دیگر موتور هم بروند و مشکلاتی ایجاد کنند. از آن‌جایی که رسوب کم کم و به تدریج در درون موتور شکل می ‌گیرد، ممکن است تا مدت طولانی متوجه آن نشوید ولی در اخر نیروی موتور را خواهد گرفت و اگر مورد بی ‌توجهی قرار بگیرد امکان دارد باعث بروز مشکلات بزرگ بشود

برطرف کردن رسوب‌های موتور می‌توانید یک مکمل جرم‌گیر داخل باک خودرو بریزید یا به صورت دستی بخش‌هایی از موتور را تمیز کنید. ابزارهایی که به آن نیاز دارید بستگی به قسمتی از موتور دارد که می‌خواهید رسوبات را از آن‌جا تمیز کنید. در بسیاری از موارد می‌توانیم برای تمیز کردن انژکتور، سوپاپ هوا و اتاقک احتراق از مکمل‌های جرم‌گیر استفاده کنیم. انژکتوردارای سوراخی تقریباً به ضخامت موی انسان می باشد، به این ترتیب حتی رسوبی به اندازه ده درصد قطر تار یک مو می‌تواند قدرت و واکنش موتور را پایین بیاورد. رسوب‌هایی که در اتاقک احتراق شکل می‌گیرند باعث می‌شوند موتور به بنزینی با اکتان بالاتر نیاز مند باشد و یا حتی سوختن ناقص صورت بگیرد که هر دو باعث می گردند هزینه بیشتری برای سوخت پرداخت کنید. رسوب بر روی سوپاپ هوا نیز می‌تواند باعث واکنش کم موتور بشود. برای زدودن این نوع رسوب، به تنها چیزی که احتیاج دارید یک ظرف مکمل جرم‌گیر موتور است. 

فرمول بسیاری از مکمل‌هایی که در فروشگاه‌های لوازم اتومبیل به فروش می‌رسند به گونه‌ای است که می‌تواند همزمان رسوب‌های کاربراتور، انژکتور و سوپاپ هوا را برطرف کند. منطقه دیگری که رسوب در آن شکل می‌گیرد و مجبورید آن را به صورت دستی تمیز کنید، بدنه داخلی دریچه گاز است. برای این کار می‌توانید از اسپری مخصوص دریچه گاز کمک بگیرید یا از برس مخصوص (Intake Snake) یا ابزار مشابهی بهره بگیرید. با ابزاری که در دست دارید، محفظه ورودی هوا و هر قسمت دیگری که به طور مستقیم به دریچه گاز مرتبط است را تمیز کنید. برای این کار می‌توانید از پبچ‌گوشتی و انبردست نیز استفاده کنید. اگر نمی‌خواهید ابزار خاصی خریداری کنید، می‌توانید از یک مسواک نرم و یک مایع شوینده ملایم نیز کمک بگیرید. مراقب باشید که مسواک می‌تواند به سنسورهای داخل دریچه گاز آسیب برساند. از طرفی فرمول مواد جرم‌گیر نیز ممکن است بیش از حد برای قسمت داخلی دریچه گاز قوی باشد، به همین خاطر استفاده از مسواک یا ابزاری مشابه بیشتر توصیه می‌شود. فقط اطمینان خاصل کنید که راهنمایی‌ها را به دقت دنبال می‌کنید. 

تمیز کردن رسوبات موتور

همانطور که پیشتر گفته شد، تمیز کردن قسمت‌های کثیف موتور به وسیله مکمل‌های جرم‌گیر، آسان‌ترین روش است. در این روش کافی است به فروشگاه مربوطه بروید، نوع جرم‌گیری که می‌خواهید را انتخاب و راهنمایی‌هایی که روی آن نوشته شده است را دنبال کنید. مکمل‌ها معمولاً بسته به نوع موتور و فاصله زمانی بین استفاده از آن‌ها، با هم فرق دارند. اما گر دوست دارید خودتان به صورت دست دریچه گاز را تمیز کنید، باید آماده باشید دست‌هایتان حسابی کثیف بشوند. باید محفظه هوای ورودی، وایر سنسورها و هر چیز دیگری که به آن متصل است را تمیز کنید. وقتی دریچه گاز باز است، بهتر است موتور را روشن نکنید. روشن کردن موتور در این مرحله ممکن است تنظیم موتور را به هم بزند و لازم باشد که وضعیت آن به دقت مورد بررسی و رفع عیب قرار بگیرد. برای دیدن قسمت داخلی دریچه گاز از چراغ قوه استفاده کنید تا رسوبات تشکیل شده در جداره داخلی آن را ببینید. 

با این که مواد جرم‌گیر قوی می‌توانند رسوب را بر طرف و روند تشکیل آن را کند کنند، از طرفی می‌توانند به سنسورها و کاسه نمدها آسیب برسانند. استفاده از ابزارهای دیگر، حتی مسواک نرم نیز می‌تواند به برخی از قسمت‌ها آسیب برساند. بنابراین بهتر است حتماً از ابراز مخصوص این کار استفاده کنید که فقط به همین منظور طراحی شده‌اند. در صورت امکان یک وسیله پلاستیکی انعطاف‌پذیر پیدا کنید که بتواند بدون نیاز به خراشیدن، رسوب‌ها را برطرف کند. اگر از ابزار مخصوص استفاده کنید، دارای نوکی است که از قبل به میزان مناسبی مایع جرم‌گیر آغشته شده است و به قسمت د اخلی دریچه گاز آسیبی نخواهد رساند. ابزار را روی کل قسمت داخلی بکشید تا زمانی که همه رسوب‌ها برطرف بشوند. پس از انجام این کار، یک بازرسی چشمی انجام بدهید تا مطمئن شوید همه قسمت‌ها تمیز شده‌اند، سپس محفظه‌ها، وایرها و بست‌ها را به سر جایشان برگردانید. 

 برای مطالعه ی مقالات بیشتر و خرید انواع اقلام خودرو به سایت کارکالا مراجعه کنید.

لینک سایت: WWW.CARKALA.COM

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.