مدیرعامل سایپا از پایان تولید خودروی تیبا از سال آینده خبر داد. وی با اشاره بر ضرر ۷۷ میلیون و ۴۰۰ هزار توماتی تولید هر خودروی تیبا برای شرکت سایپا افزود: از سال آینده دیگر خودروی تیبا تولید نمیشود. با توقف تولید تیبا، خودروی آریا به خط تولید سایپا اضافه خواهد شد. پیش از این نیز مدیر عامل ایران خودرو از توقف تولید خودروهای پژو ۴۰۵ و سمند در سال آینده خبر داده بود.
عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در رابظه با مصوبه ممنوعیت واردات خودرو گفت: ممنوعیت واردات خودروها به کشور مربوط به مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه در سال ۹۷ است که تا اواخر خرداد سال 1401 اعتبار دارد و پس از آن مهلت قانونی این مصوبه به پایان می رسد.
وی در مورد آزادسازی واردات خودرو، اظهار کرد: طبق آ«چه توسط مجلس مصوب شده، مقرر شده برای سال آینده تعداد ۵۰.۰۰۰ دستگاه خودرو سواری و ۲۰.۰۰۰ دستگاه خودرو سواری دوگانه سوز (هیبریدی و برقی) وارد کشور شود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: ممنوعیت واردات خودرو مربوط به مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه در سال ۹۷ است و مهلت قانونی این مصوبه در اوایل خرداد سال آینده به پایان میرسد.
وی ادامه داد: از سویی دیگر نیز رئیس جمهور تمایل به آزادسازی واردات دارد و معتقد است که بعد از گذشت ۳ ماه اول سال ۱۴۰۱، واردات خودرو باید آزاد شود.
جدی گفت: همچنین وزیر صمت نیز موافق واردات در سال آینده است و در جلساتی که با خودروسازان داشتیم آنها اعلام کردند که مشکلی با آزادسازی واردات ندارند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد نظر شورای نگهبان، اظهار کرد: با توجه به اینکه یک هماهنگی نسبی بین مسئولان وجود دارد و همچنین تاریخ انقضای ممنوعیت واردات بهار سال آینده است، به نظر نمیرسد شورای نگهبان و یا هیأت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی نظام، منعی در برابر آزادسازی واردات خودرو قرار دهند.
خودروسازان بر اساس قانون جوانی جمعیت، موظف به اجرای طرحی با عنوان خودرو بدون قرعهکشی برای مادران شدهاند. اما شرایط شرکت سایپا برای ثبتنام در این طرح چیست؟
با وجود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی و زیان انباشته و کیفیت پایین محصولات، خودروسازان همچنان به طرحهای فروش خود ادامه دهند. حالا هم آنها بر اساس قانون جوانی جمعیت، موظف به اجرای طرحی با عنوان خودرو بدون قرعهکشی برای مادران شدهاند. اما شرایط شرکت سایپا برای ثبتنام در این طرح چیست؟
این شرکت بخشنامهای را در راستای ابلاغ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در تاریخ ۱۹ آبان ۱۴۰۰ صادر کرده است. مادرانی که فرزند دوم آنها از این تاریخ به بعد متولد شده باشد، مشمول طرح خودرو بدون قرعهکشی، هستند.
سایپا تاکید کرده است که اگر تعداد متقاضیان مشمول در این بخشنامه، بیش از ظرفیت شرایط فروش باشد، تخصیص محصول در قالب قرعهکشی صورت میپذیرد. در غیر این صورت، همه مادران مشمول، که شرایط آنها به تایید سازمانهای ذیربط برسد، امکان واریز وجه را دارند.
در این بخشنامه آمده است: اطلاعات طرح مذکور، به سازمان ثبت احوال ارسال میگردد، تا پس از شناسایی مادران حائز شرایط، امکان واریز وجه برای ایشان میسر شود.
برنامه سایپا، در رابطه با طرح خودرو بدون قرعهکشی برای مادران «پیش فروش یکساله» و مبالغ اعلامی، علیالحساب هست. این طرح از دیروز آغاز شده است و امروز هم ادامه دارد.
در بازار چند؟
حال سوال اینجاست که قیمتها در طرح خودرو بدون قرعهکشی برای مادران سایپا چقدر با بازار تفاوت دارد؟
با نگاهی به این تفاوت قیمت، میتوان برآورد کرد که اگر اتفاق ویژهای در بازار رخ ندهد، در زمان تحویل خودروها، رانت قابل توجهی نصیب خریداران میشود.
شاهین.جی
شاهینG یکی از گزینههایی است که در این دور از ثبتنام برای پیش فروش سایپا، عرضه میشود.
مبلغ پیشپرداخت برای این محصول ۱۷۱ میلیون و ۸۹۶ هزار تومان تعیین شده است.
قیمت کارخانهای این خودرو، ۳۴۳ میلیون و ۶۹۳ هزار تومان و نرخ این خودرو در بازار، حدود ۳۴۳ میلیون تومان است.
کوئیک S
یکی دیگر از خودروهای موجود در در این دور از ثبتنام برای پیش فروش سایپا، کوئیک S است.
خریداران باید برای این محصول ۹۱ میلیون و ۱۳۹ هزار تومان بپردازند.
قیمت کارخانهای این خودرو، ۱۸۳ میلیون و ۸۷۶ هزار تومان است و این خودرو در بازار، ۲۰۹ میلیون تومان قیمت دارد.
کوئیک R با گیربکس معمولی
متقاضیان همچنین در هنگام ثبتنام در در این دور از توزیع یارانه سایپا، از امکان خرید کوئیک R با گیربکس معمولی نیز برخوردارند.
مبلغ پیشپرداخت برای این محصول ۸۷ میلیون و ۸۴۸ هزار تومان تعیین شده است.
قیمت کارخانهای این خودرو، ۱۷۷ میلیون و ۲۳۳ هزار تومان است و این خودرو در بازار، ۱۹۹ میلیون قیمت دارد.
کوئیک با گیربکس معمولی
متقاضیان همچنین در هنگام ثبتنام در در این دور از پیش فروش سایپا، از امکان خرید کوئیک R با گیربکس معمولی نیز برخوردارند.
خریداران باید برای این محصول ۸۲ میلیون و ۹۱۹ هزار تومان پیشپرداخت بپردازند.
قیمت کارخانهای این خودرو، ۱۶۷ میلیون و ۲۸۸ هزار و نرخ این خودرو در بازار، حدود ۱۹۴ میلیون تومان است.
ساینا S
یکی از خودروهای موجود در در این دور از ثبتنام برای یارانه جدید سایپا، ساینا S است.
مبلغ پیشپرداخت برای این محصول ۸۳ میلیون و ۷۸۹ هزار تومان تعیین شده است.
قیمت کارخانهای این خودرو، ۱۶۹ میلیون و ۴۴ هزار تومان است و این خودرو در بازار، ۲۰۲ میلیون تومان قیمت دارد.
اختلاف قیمت کارخانه و بازار
این ارقام، اختلاف قیمت خودروهای پیش فروش سایپا در بازار و کارخانه را نشان میدهد.
قیمت شاهین.جی در بازار تقریبا با قیمت کارخانه آن برابری میکند.
اما اختلاف قیمت کارخانه و بازار، مورد کوئیک S حدود ۲۵ میلیون تومان است.
خریداران کوئیک R با گیربکس معمولی و کوئیک با گیربکس معمولی را در بازار به ترتیب حدود ۲۲ و ۲۷ میلیون تومان گرانتر از کارخانه میخرند.
این تفاوت در مورد ساینا S حدود ۳۳ میلیون تومان است.
با وجود اینکه پیش از این سازمان امور مالیاتی کشور، درامد خود از پرداخت مالیات خودروهای لوکس را 5600 میلیارد تومان پیش بینی کرده بود، اکنون اعلام کرد که تا کنون تنها ۱۶۴ میلیون تومان پرداخت شده است. ماجرای این اختلاف فاحش چیست؟
اکنون که روزهای پایانی سال ۱۴۰۰ را سپری میکنیم، از مالیات ۵۵۰ هزار خودروی لوکس بالای یک میلیارد تومان، تنها ۱۶۴ میلیون تومان محقق شده، این در حالی است که بر اساس تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ دارندگان خودروهای گرانقیمت به ارزش بیش از یک میلیارد تومان، موظف اند تا پایان سال نسبت به پرداخت مالیات خودروی خود اقدام کنند. جمع این مالیاتها ۵۶۰۰ میلیارد تومان است که با مبلغ محقق شده بسیار فاصله دارد!
اما این طرح در شش ماه اولیه سال اجرایی نشد. کاظم محمدی، کارشناس خودرو چندی پیش در این مورد به تجارتنیوز گفت: در خصوص نگرفتن مالیات در شش ماه نخست سال، دو موضوع وجود دارد. احتمال اول این است که مالیات به صورت ماهانه اخذ نمیشود. مساله بعدی در خصوص زمان اخذ مالیات است.
او بیان کرد: شاید دولت به صورت شش ماه شش ماه و شاید سالانه این مالیاتها را اخذ کند. هنوز به صورت قطعی زمان اخذ مالیاتها مشخص نیست.
فیروز نادری، کارشناس خودرو در این مورد به تجارتنیوز گفت: چندی پیش در مجلس اعلام شد که فعلا کاری به پرداخت مالیات توسط مردم نداریم. به نظر میرسد از اخذ مالیات از مردم دست نگه داشتند.
او افزود: همچنان تاریخ شروع این طرح مشخص نشده است. ممکن است سال بعد این مالیات از مردم اخذ شود. قرار بود مالیات نقل و انتقالات خودرو نیز در مراکز تعویض پلاک اخذ شود. اما در حال حاضر مالیاتی در این مورد نیز اخذ نمیشود.
این کارشناس خودرو توضیح داد: به دلیل اینکه درآمدهای نفتی کشور افزایش یافته است، به نظر میرسد تمرکز دولت از مالیات کاهش یافته است.
طرح فروش محصولات ام وی ام و چری مدیران خودرو آغاز شد. در این طرح خودروهای ام وی ام ایکس ۲۲ ام تی با قیمت قطعی ۴۶۰ میلیون تومان، ایکس ۲۲ پرو با قیمت ۶۰۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، و ایکس ۳۳ اس با قیمت ۶۸۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به مشتریان عرضه میشود.
متقضیان میتوانند برای ثبت نام خودروها به ویسایت مدیران حودرو مراجعه نمایند.