وزیر صمت با بیان اینکه تولید خودرو در سال آینده ۵۰درصد افزایش خواهد داشت درباره وجود مافیای خودرو گفت: مافیا وجود دارد اما در جاهایی که شاید با تصور مردم متفاوت باشد.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سید رضا فاطمی امین در یک برنامه تلویزیونی ابراز کرد: برنامه دوساله برای بهبود وضع خودرو داریم و بعضی از طرحها ششماهه و یکساله میباشد.
فاطمی امین گفت: به مردم اطمینان میدهیم از اواسط سال آینده بسیاری از مسائل در زمینه قرعهکشی، کیفیت و موضوعات دیگر یک به یک حل خواهد شد ولی یک دوره ۲ساله نیاز دارد تا بهطور کامل بتوانیم این مسائل را حل کنیم.
وی درباره دستورالعمل ۸مادهای رئیس جمهور برای صنعت خودروسازی هم گفت: برای این ۸ محور مطالعه شده است و از ابتدای شهریور حداقل هفتهای دو تا سه جلسه در حوزه خودرو داشتم.
وی خاطرنشان کرد: وزارت صمت از ادغام ۴ وزارتخانه تشکیل شد اما خودرو بهتنهایی یک وزارتخانه است چون بهاندازه یک وزارتخانه حاشیه و دغدغه دارد.
وی تصریح کرد: دستورالعمل ۸مادهای یک اقدام بزرگ است بهعنوان نمونه یکی از موضوعاتی که مطرح شد این است که سال آینده تولید خودرو یکونیم برابر شود، امسال کمتر از ۱میلیون خودرو تولید خواهد شد.
وزیر صمت گفت: نکته اینجاست که این اهداف را ما بهتنهایی ترسیم نکردیم بلکه برای تک تک این محورها با شرکتهای خودروسازی بررسی کردیم و این یک برنامه یکپارچه است و الآن میزان تولید ماهانه ایران خودرو در سال آینده مشخص است.
وی اضافه کرد: تولید خودرو در سال آینده ۵۰ درصد افزایش خواهد داشت البته باید زیرساختها فراهم شود و یکی از زیرساخت ها، تأمین مالی زنجیره است.
وی ادامه داد: ایران خودرو در سال آینده خودروهای ۴۰۵ و سمند و سایپا هم تیبا را از رده خارج خواهند کرد که این اقدام کمنظیری است.
فاطمی امین گفت: برنامهریزی برای معرفی ۳ خودروی جدید در سال آینده انجام شده است و ما این اهداف و دستورالعمل را کنترل میکنیم.
وی درباره وجود مافیای خودرو هم گفت: مافیا وجود دارد اما در جاهایی که شاید با تصور مردم متفاوت باشد یعنی ما یک شبکههایی داریم که منافع اینها اجازه نمیدهد که اتفاقات خوبی بیفتد و یک منافعی شکل گرفته است که با منافع مردم همراستا نیست بنابراین وظیفه ما شناسایی اینها و حل مسائل است.
وی خاطرنشان کرد: باید مدیریت خودروسازی را به مردم واگذار کنیم یعنی دولت خارج شود، الآن دولت سهم کوچکی در ایران خودرو و سایپا دارد اما یکی از نقصها، ساختار سهامداری ایران خودرو و سایپاست، در یک دورههایی بهاشتباه ایران خودرو و سایپا سهامدار خودشان شدند یعنی سایپا درآمد داشته است و بهجای اینکه درآمد را صرف تحقیق و توسعه محصول کند خودش ۴۰ درصد از سهام شرکت را خریداری کرده است که این شرایط دو نقص دارد؛ اول اینکه منابع از تولید خارج شد و دوم اینکه مدیرعامل سایپا، مدیرعامل شرکتی را تعیین میکند که این شرکت به هیئت مدیرهای که در شرکت سایپا باشد رأی میدهد و هیئت مدیره سایپا، مدیرعامل را تعیین میکند البته در مورد ایران خودرو این شرایط خفیفتر است و یکی از دستورات رئیس جمهور اصلاح این شرایط است.
وزیر صمت گفت: مشکلات صنعت خودرو زیاد است اما قابل حل است.
توقف واردات خودرو برای مدیریت تراز ارزی کشور بود
فاطمی امین گفت: ممنوع شدن واردات خودرو برای حمایت از صنعت خودرو نبود بلکه برای مدیریت تراز ارزی کشور بود.
وی درباره واردات خودرو افزود: واردات خودرو در سال ۹۷ بهدلیل تراز ارزی کشور ممنوع شد چون در آن زمان تحریمها اعمال شد و فروش نفت کاهش پیدا کرد و برای اینکه مصارف ارزی مدیریت شود واردات یکسری کالاها از جمله خودرو ممنوع شد و مصوبه آن تا اواخر اردیبهشت سال آینده بهنوعی فرصت دارد و در دولت قصد نداریم آن را تمدید کنیم و بهطور خودکار از اواخر اردیبهشت سال آینده واردات خودرو آزاد خواهد شد.
وی با یادآوری اینکه "در سنوات گذشته تا یکصد هزار خودرو واردات داشتیم" ادامه داد: فکر نمیکنم در سال آینده بیش از این تعداد واردات انجام شود.
وی خاطرنشان کرد: در کشور حدود یکمیلیون و پانصد هزار تقاضا وجود دارد اما عرضه تولیدات داخل در این سالها به یکمیلیون رسیده است بنابراین این فاصله را خودروساز پوشش نداده است تا جلوی واردات را بگیرد.
امسال صادرات غیرنفتی به بیش از ۴۷میلیارد دلار میرسد
فاطمی امین عنوان کرد: تراز ارزی کشور روند بسیار خوبی دارد و امسال به بیش از ۴۷ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی خواهیم رسید، سال گذشته این رقم ۳۵ میلیارد دلار بود بنابراین یک کار جهشی و بزرگ در حوزه صادرات اتفاق افتاد و در سال آینده نگران تراز ارزی نخواهیم بود و دیگر لازم نیست بهخاطر اینکه مصارف ارزی مدیریت شود واردات خودرو ممنوع گردد و از طرفی بهلحاظ رقابت و اینکه شائبه انحصار نباشد لازم است این کار صورت پذیرد.
وزیر صمت با اشاره به اینکه واردات خودرو ضوابطی دارد که آییننامه دولت است گفت: افرادی که واردات خودرو میکنند باید شبکه خدمات پس از فروش داشته باشند و همچنین ضوابط گذشته اجرا خواهد شد.
قرعهکشی خودرو بهتدریج حذف میشود
فاطمی امین گفت: از اواسط سال آینده بهتدریج قرعهکشی حذف میشود و اینطور نیست که از ابتدای سال ۱۴۰۱ قرعهکشی نداشته باشیم چون هنوز تولید در حال رشد است و با تقاضا فاصله دارد.
وی درباره حذف قرعهکشی خودرو در سال آینده افزود: برآورد ما این است که نیاز خودرو در ایران حداکثر ۱میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه است.
وی ادامه داد: برآورد میکنم تعداد قابلتوجهی خودرو وارد خواهد شد چون سه سال واردات خودرو نداشتیم یک تقاضای انباشته وجود دارد و میتواند تا یکصد هزار خودرو و شاید بیشتر واردات انجام شود چون دولت این محدودیت را ندارد بنابراین واردات خودرو و افزایش تولید داخل، بازار را تأمین خواهد کرد.
وی متذکر شد: وقتی خودرو بهاندازه کافی باشد دیگر انگیزه سوداگری موضوعیت ندارد.
وی تصریح کرد: سال آینده ۱۵ درصد قیمت تمامشده خودرو کاهش پیدا میکند که این زیان خودروساز را کاهش میدهد الآن قیمت تمامشده بیشتر خودروها بالاتر از قیمت فروش آن است و این زیان موجب میشود خودروساز در تولید دچار مشکل شود.
وزیر صمت درباره دونرخی بودن خودرو و اختلاف زیاد با بازار در سال آینده گفت: قطعاً کاهش پیدا میکند چون الآن جذابیت وجود دارد و تقاضا بیشتر از عرضه میباشد و بین قیمت بازار با قیمت تولید فاصله وجود دارد بنابراین با تعادل بازار، تنظیم میشود.
زیرساختها برای تحقق رشد ۸درصدی اقتصاد وجود دارد
وزیر صمت درباره تحقق هدف رشد ۸درصدی اقتصاد اظهار کرد: در دهه گذشته رشد اقتصادی بسیار پایینی داشتیم حتی در برخی سالها منفی بود و اگر در سال ۱۴۰۱ رشد ۸ درصد داشته باشیم به سال ۹۶ و ۹۷ میرسیم یعنی از سال ۹۷ تا پایان ۱۴۰۰ رشدها بهگونهای بود که سطح تولید پایینتر آمد بنابراین زیرساختها وجود دارد و ما سرمایهگذاری زیادی برای افزایش تولید و نرخ رشد نیاز نداریم و باید سه مؤلفه اصلی مواد اولیه، تأمین مالی و سرمایه در گردش و تقاضا را با هم هماهنگ کنیم.
وی ادامه داد: در بخش تقاضا، تقاضای داخلی تا حدی با اصلاح دستمزدها، تحریک تقاضا، اعتبار خریدار و صادرات افزایش پیدا میکند، یکی از اولین کارهایی که در دولت سیزدهم انجام دادیم کاهش موانع صادرات بود و یک رشد فزاینده را در چند ماه گذشته شاهد هستیم بنابراین برای محصول داخلی، تقاضا ایجاد میکنیم.
فاطمی امین گفت: در بخش تأمین مالی دو طرح پرداخت تسهیلات مبتنی بر صورتحساب و تأمین مالی زنجیرهای را امسال شروع کردیم، در این طرحی که از سه ماه گذشته با همکاری بانک مرکزی آغاز کردیم تسهیلاتی که به واحدهای تولیدی پرداخت میشود بر اساس صورتحسابی که در سامانه جامع تجارت صادر میشود مستقیم به حساب فروشنده واریز میشود بنابراین تقریباً انحراف منابع را از بین میبریم و منابع موجود باعث میشود سرمایه در گردش برای واحدهای تولیدی بهتر تأمین شود.
وی خاطرنشان کرد: برآورد میکنم با طرح پرداخت تسهیلات مبتنی بر صورتحساب و تأمین مالی زنجیرهای از اواسط سال آینده تقریباً ۷۰ درصد مشکلات در سرمایه در گردش حل شود.
وی تصریح کرد: یکی از کارهایی که در بخش مواد اولیه متمرکز شدم بازار کالاهای پایه است، یک اتفاق عجیبی در اقتصاد ایران طی سه تا چهار ماه اخیر افتاد و شاهد بودیم قیمت ارز تا ۳۰ هزار تومان افزایش داشت ولی پایین آمد، در چند ماه گذشته گاز واحدهای فولادی قطع شد یا در بعضی موارد به یکسوم رسید اما قیمت فولاد کاهش پیدا کرد و ورق، میلگرد و شمش الآن ارزانتر از شهریور است؛ در این زمینه یک سازوکاری در بورس کالا ایجاد کردیم ۲۵ ابزار طراحی کردیم که از این تعداد ۱۵ ابزار را اجرایی کردیم بنابراین نهتنها قیمتها کاهش پیدا کرد بلکه سهمیهبندی را در بسیاری از مواد از بین بردیم.
وزیر صمت گفت: در زمان حاضر در حوزه ورق، فولاد، میلگرد و فلزات بهطور کامل سهمیهبندی را حذف کردیم همچنین در بخش پتروشیمی هم این کار آغاز شده است البته امکانات زیادی از قبیل خریدهای آتی را ایجاد کردیم یعنی تولیدکننده میتواند برای چند ماه آینده از امروز ورق خریداری کند که این کار موجب حذف نگرانی برای تولید ۳ ماه آینده میشود.
وی اضافه کرد: اصلاح ساختار بازار کالای پایه که با بورس کالا انجام شد ادامه خواهد داشت.
فاطمی امین ادامه داد: برای سال آینده آمادگی داریم که تأمین مواد اولیه با قیمت مناسب و در دسترس بودن را انجام دهیم همچنین در تولید با موضوع سرمایه در گردش و دو طرح پرداخت تسهیلات مبتنی بر صورتحساب و تأمین مالی زنجیرهای و در بازار با صادرات، تحریک تقاضا و اعتبار خریدار این زنجیره را کامل کنیم.
عصر روز پنجشنبه نوزدهم در نوزدهمین روز از اسفندماه سال 1400، طی مراسمی با حضور مسئولان ارشد ملی و استانی فارس، از خودروی برقی ایرانی "اکسیژن" در کارخانجات مخابراتی ایران رونمایی شد!
در مراسم رونمایی خودروی اکسیژن استاندار فارس با تاکید بر حمایت از تولید و سرمایهگذاری، گفت: مدیریت استان در حوزههای مختلف اجرایی، قضایی و نمایندگان استان نیز در مجلس همه دست به دست هم دادند تا از تولید و سرمایهگذاری حمایت کنند!
وی با اشاره به تهیه بیانیهای با امضای امام جمعه استان و مسئولان قضایی و اجرایی با هدف حمایت از تولید، سرمایهگذاری و اشتغال، افزود: بناست که همه دستگاه ها برای حمایت از تولید اشتغال و کارآفرینی همافزا ومتعهد گردند.
استاندار فارس با تشکر از حمایت و همکاری دانشگاهها با بخشهای صنعتی، تولیدی، کشاورزی و معدنی، خاطرنشان کرد: تلاشهای انجام شده علاوه بر بحث توسعه استان اقدامی در راستای سلامت مردم نیز هست چراکه ترافیک و آلودگی هوا با مواد فسیلی از مواردی است که سلامت جامعه را تهدید میکند.
ایمانیه با بیان اینکه در تولید حجم خودروها همین اندازه باشد، تصریح کرد: امروز مردم به تک سرنشین بودن عادت کردند و تولید بر همین اندازه، رسیدن به هر دو هدف تولید و سلامت است.
او همچنین از تلاش و پیگیری معاونت اقتصادی استانداری فارس برای یافتن سرمایهگذار سخن گفت و افزود: کمک میکنیم تا برای تولید انبوه سرمایهگذار پیدا کنیم تا در کنار شما قرار بگیرد.
علویان مهر، رئیس دانشگاه صنعتی شیراز نیز در این مراسم با بیان اینکه حضور دانشگاه در صنعت و صنعت در دانشگاه امری ضروری است، گفت: امروز نخستین مرکز تحقیقات خودروهای هوشمند نیز افتتاح میشود.
او با بیان اینکه وظیفه دانشگاه تامین نیروی انسانی متخصص در این مرکز و پایش خودرو برای فعالیتهای تخصصی خودرو است، افزود: دانشگاه صنعتی شیراز خودش را دانشگاه نسل سوم معرفی کرده است و از راه دانش ثروتآفرینی میکند.
رئیس دانشگاه صنعتی شیراز با بیان اینکه این کار نمادی از دانشگاه نسل سوم است، عنوان کرد: توجه به صنعت دیجیتال ویژگی دیگر این مرکز است و صنعت دیجیتال صنعت روز دنیاست و باید صنایع و دانشگاهها به این سمت حرکت کنند.
علویانمهر با بیان اینکه در رده چهارم دانشگاههای کشور و به عنوان تنها دانشگاه صنعتی جنوب کشور پیشرو هستیم، افزود: کار امروز میتواند الگوی همکاری صنعت و دانشگاه شود که با ایجاد این مرکز کار ماندگاری در تراز جمهوری اسلامی انجام میگیرد.
حجت، مدیرعامل خودروسازان جنوب و پیشتاز طراح خودروهای هایتک نیز در این مراسم با بیان اینکه ۶۲ سال در ایران خودروساز هستیم، گفت: کشورهای چین و هند آن زمان جایگاه نداشتند اما امروز ۵۰ درصد بازار را به خود اختصاص دادند و این یعنی خوب عمل نکردیم.
او با بیان اینکه در این سالها مونتاژگر و در زمینه تولید ورود نکرده بودیم، افزود: شرکت یک شبه به وجود نیامده است در ۲۵ سال کارهای بزرگی در صنعت خودرو انجام شده و ۱۱ سال پیش خودروی الکترونیکی ساخته شده و در شیراز تستهایش انجام شده امروز این خودرو میتواند در بازارهای جهانی خود را نشان دهد.
حجت عنوان کرد: به لحاظ قیمتی نیز خودروی تولید شده قابل توجه است و در بحث صادرات میتواند ورود کند اما از این جا به بعد نیاز به حمایت است، ۸۰ درصد خودرو داخلیساز شده ۱۵ درصد قطعات خودرو در استان فارس است.
او خاطرنشان کرد: حمایت حداکثری اگر شود میتوانیم هزار دستگاه خودرو تا پایان سال بعد تولید کنیم در سالهای گذشته مانع و سنگاندازی شده اما توقع این است که در دولت کنونی حمایت شویم.
نصیری، مدیرعامل کارخانه مخابرات ایران نیز با اشاره به رونمایی از خودرو برقی و افتتاح مرکز تولید خودرو هوشمند با همکاری دانشگاههای فارس، گفت: در حال حاضر محصولات مخابراتی در این کارخانه تولید میشود و اکثر محصولات بومی است و در تولید محصولات هوشمند، دانشبنیان بودن مورد توجه بوده است.
او همچنین با بیان اینکه در بحث صادرات هم اقداماتی انجام شده و شرکت مشترک با کشور ترکیه تاسیس میشود تا صادرات محصولات به اروپا انجام شود، گفت: در حوزه خودرویی نیز برای نخستین بار ورود کرده است و تولید خودروی برقی را در دستور کار قرار داده است.
«تولید خودروهای جدید و پیشرفته، خودروهای برقی، متصل و خودران گسترش یابد و سرمایهگذاری و بسترسازی برای ورود دانش و فناوری موجود در صنایع دفاعی و فضایی و ظرفیت شرکتهای دانش بنیان برای ایجاد تحول در صنعت خودروسازی «در مقیاس اقتصادی»، فراهم گردد.»این موضوع یکی از 8 فرمان رئیس جمهور بود که 11 اسفندماه به خودروسازان ابلاغ شد.
چند سالی است از خودروسازان خواسته میشود که به سمت تولید خودروهای برقی حرکت کنند و فقط تولیدکننده خودروهای بنزینی نباشند. در این سالها بارها خودروسازان از خودروهای برقی رونمایی کرده و وعده میدادند که بزودی خودروی برقی تولید داخل وارد بازار میشود. ولی تاکنون هیچکدام از خودروهای برقی رونمایی شده، تجاریسازی نشدند و این موضوع در حد یک حرف باقی ماند.
17 دیماه 96 بود که ساینای برقی با حضور مسئولان رونمایی شد. قاسم جهرودی مدیرعامل اسبق سایپا گفته بود که ساینا برقی در2 پلتفرم X200 و SP100 تولید میشود که این 2 مدل طبق سیاستهای سایپا در حال تجهیز شدن به فناوری موتور برقی هستند.
29 بهمن 98 نیز فرشاد مقیمی؛ مدیرعامل سابق ایران خودرو از اولین خودرو تمام برقی این مجموعه رونمایی کرد و دوباره تیرماه سالجاری، از برقی شدن خودرو تارا خبر داد. البته مدیرعامل اسبق ایران خودرو نیز(هاشم یکه زارع) در مورد طراحی پلتفرمی با کمک خارجیها خبر داده بود که بواسطه آن تولید خودرو برقی عملیاتی شود.
رونمایی از خودرو برقی تنها از سوی خودروسازان صورت نگرفت بلکه در برخی از دانشگاهها و معاونت علمی ریاست جمهوری هم این موضوع دنبال شد و در نهایت بدون نتیجه باقی ماند.
7 اسفند97 طرح مفهومی خودروی برقی دانشکده مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت ایران، رونمایی شد. یاس، خودروی الکتریکی شهری طراحی شده توسط پژوهشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت بود که فاز طراحی آن به پایان رسیده و آماده ساخت نمونه و تولید بود.
وزارت صمت نیز در سال 95 بهصورت جدی وارد این حوزه شد و حتی در نشستها و سیاستگذاری خودرویی درباره تولید خودرو برقی صحبت میشد و هدفگذاری این بود که خودروسازان سالانه 10 هزار دستگاه خودرو برقی چه با پلتفرم داخلی و چه خارجی تولید کنند.
طی تمام این سالها هیچ مجموعهای نتوانست در تولید خودرو برقی کارنامه خوبی داشته باشد، اما در این دوره وزارت صمت نیز مصمم به عملیاتی شدن تولید خودرو برقی است. حال باید دید که خودروسازان میتوانند به فرمانهای ابلاغ شده از سوی رئیس جمهور جامه عمل بپوشانند یا دوباره قرار است شکست دیگر در این پروژه مهم را شاهد باشیم.
خودروسازان علت عدم موفقیت در تولید خودروهای برقی را فراهم نبودن زیرساختها عنوان میکنند و تأکید دارند که اگر دولت زیرساختهای این امر را فراهم میکرد، اکنون تولید خودرو برقی میسر شده بود.از جمله زیرساختها تأمین انرژی بخصوص بین شهری است. دولت گذشته در تأمین انرژی برنامهریزی موفقی نداشت و همه خاموشیهای متعددی را تجربه کردند لذا اگر خودروسازان همت میکردند و خودرو برقی هم تولید میکردند، تأمین برق آنها نیز با چالش مواجه میشد. از اینرو یکی از موضوعات مهم جذب سرمایهگذار برای ایجاد نیروگاههای کوچک است تا مشکلی در تأمین برق وجود نداشته باشد.
از طرفی عنوان میشود که تحریمهای ظالمانه سدی ایجاد کرده است که خودروسازان نتوانند در تولید خودروهای برقی فعالانه عمل کنند. البته این در شرایطی است که برخی از خودروسازان ادعا دارند که در صورت تأمین انرژی، توان فنی و مهندسی تولید خودرو برقی را دارند.
محمدحسین سنایی از کارشناسان صنعت خودرو به ایران گفت: «تا زمانی که خودروسازان در تولید خودروی برقی هیچ کاری انجام ندادند چگونه انتظار دارند که دولت زیرساخت آن را فراهم کند؛ خودروسازان از تولید فعلی خود عقب هستند و حتی نمیتوانند قطعات خودروهای بنزینی که سالهای متمادی است، تولید میکنند را تأمین کنند، حال چگونه میخواهند خودروی برقی را تولید و روانه بازار کنند.»
او با بیان اینکه تولید خودروی برقی به علم و دانش وابسته است و تا زمانی که خودروسازان در این بخش به تکامل نرسند، تولید خودرو برقی امکانپذیر نخواهد بود، افزود: «با توجه به فرمان رئیس جمهور مبنی بر اینکه خودروسازان از سال آینده باید در تولید خودرو برقی و پیشرفته فعال شوند، این انتظار وجود دارد که خودروسازان برنامههای جدیدی را ترسیم کنند و بهدنبال مشارکت با خودروسازانی باشند که در این حوزه ورود کردند.»
این کارشناس صنعت خودرو تأکید کرد: «تحریم صنعت خودرو مانند سال 97 نیست و برخی از شرکتهای خودروساز آماده همکاری با خودروسازان هستند لذا باید از فرصت موجود در جهت توسعه صنعت خودرو و جلوگیری از پسرفت آن استفاده کرد.»
چندی پیش مؤسسه بلومبرگ اعلام کرد تا سال 2040 سهم خودروهای برقی از بازار خودرو بیش از ۵۰ درصد میشود به گونه ای که فروش سالانه خودروی برقی در سال2010 به بیش از 2 میلیون دستگاه میرسد و در ۲۰۲۵ به ۱۰ میلیون دستگاه، در سال ۲۰۳۰، به ۲۸ میلیون دستگاه و تا سال ۲۰۴۰ به ۵۶ میلیون دستگاه خواهد رسید. در این گزارش هیچ نشانه و اثری وجود ندارد که استقبال از خودروهای برقی کاهش پیدا کند چرا که تمام کشورها بهدنبال حفظ محیط زیست و کاهش گاز co2 هستند.
محمدرضا نجفی منش؛ رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور درباره تولید خودرو برقی به «ایران»، گفت: «تولید خودرو برقی نسبت به تولید خودروهای با سوخت فسیلی بسیار آسانتر است و در این خودروها تنها باتری مهم است که کشورهای محدودی آن را دارند. در حال حاضر امریکا و کشورهای اروپایی و البته چین میتوانند باتری خودروهای برقی را تأمین کنند، لذا در صورت تولید خودرو برقی در ایران میتوان باتری آن را از چین خریداری کرد.»
او با بیان اینکه تأمین باتری در شرایط عادی سهل است ولی در شرایط تحریم مشکلاتی را ایجاد میکند، افزود: «ما میتوانیم باتری مورد نیاز خودروهای برقی را از چین خریداری کنیم، اما با وجود تحریمهای ظالمانه اگر باتری داده نشود، خطوط تولید خودروهای برقی تعطیل میشود و این امر برای صنعت خودرو ریسک دارد.»
نجفی منش ادامه داد: «چین سالهای متمادی است که در این حوزه ورود کرده و توانسته در تولید خودروهای برقی به پیشرفتهای خوبی دست پیدا کند. اگر ما میخواهیم این موضوع را پیگیری کنیم، باید زیرساختهای آن چون شارژ باتری و تعویض آن را نیز فراهم کنیم.»
مازیار بیگلو؛ دبیر انجمن قطعهسازان نیز پیش از این در مورد تولید خودروهای برقی گفته بود: «در قطعات عمومی که با خودروهای فسیلی مشترک هستند، مثل تزئینات داخلی، بدنه، شاسی، بعضی از سیستمهای عملیاتی مانند ترمز یا سیستمهای مشابه، قابلیت تولید وجود دارد. مشکل ما متأسفانه کماکان بحث فناوری است. نمونه خیلی ساده را مثال میزنم؛ باتریهای این خودروها فناوری خیلی پیشرفتهای دارند. باتری که ظرف ۸ دقیقه بهصورت کامل شارژ شود و بتواند چیزی حدود ۴۰۰ کیلومتر خودرو را راه ببرد، بحث پیچیدهای است. یا بحث سیستمهای هوشمند این خودروهاست که آن هم باز سیستمهای پیچیدهای دارد. در آنها اصلاً بهروز نیستیم و بسیار عقب هستیم. تولید خودروی برقی ارزان نیست و سرمایهگذاری بالایی میخواهد.»
گزارشها نشان میدهد ریزش قیمتها در بازار خودرو ادامه دارد و خودروهای پژو در این مدت بیشترین کاهش قیمتها را تجربه کردند.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، همسو با کاهش نرخ ارز در بازار روند قیمتها در بازار خودرو نیز نزولی شده است به طوری که در بین خودروهای پژو موجود در بازار پژو ۲۰۶ تیپ ۵ مدل ۱۳۹۹ تا امروز ۳ میلیون تومان ارزان شده است و این خودرو در حال حاضر ۳۲۷ میلیون تومان قیمت خورده است. پژو ۲۰۶ SD، V۸ مدل ۱۴۰۰ نیز در این مدت ۰.۶۱ درصد ارزان شده است و این خودرو در حال حاضر ۳۳۰ میلیون تومان قیمت خورده است و مدل ۱۳۹۹ آن نیز با کاهش قیمت ۰.۸۶ درصدی به قیمت ۳۵۰ میلیون تومان رسیده است. پژو ۲۰۷ دنده ای مدل ۱۴۰۰ نیز با کاهش قیمت ۱.۱۱ درصدی به قیمت ۳۶۱ میلیون تومان رسیده است و مدل ۱۳۹۹ این خودرو نیز ۰.۸۶ درصد از ارزش خود را از دست داده است و ۳۵۰ میلیون تومان قیمت خورده است.
خودروهای سمند نیز شاهد ریزش گسترده قیمتها بودهاند به طوری که سمند LX مدل ۱۴۰۰ از ۲۶۴ میلیون تومان به قیمت ۲۶۳ میلیون تومان رسیده است و مدل ۱۳۹۹ این خودرو نیز در این مدت یک میلیون تومان ارزان شده است و ۲۴۴ میلیون تومان قیمت خورده است و سمند LX EF۷ مدل ۱۳۹۹ نیز از ۲۶۲ میلیون تومان به ۲۶۰ میلیون تومان رسیده است.
خودروهای تیبا نیز از کاهش قیمتها در امان نبوده اند به طوری که تیبا ۲ مدل ۱۳۹۹ از ۱۷۵ میلیون تومان به ۱۷۳ میلیون تومان رسیده است و مدل ۱۴۰۰ این خودرو نیز در این مدت یک میلیون تومان ارزان شده است و در حال حاضر ۱۸۳ میلیون تومان قیمت خورده است.
خودروهای کوییک نیز ریزش قیمتهای گستردهای را در این مدت تجربه کردند به طوری که کوییک دندهای مدل ۱۳۹۹ از ۱۸۶ میلیون تومان به ۱۸۵ میلیون تومان رسیده است و مدل ۱۴۰۰ این خودرو نیز در این مدت یک میلیون تومان ارزان شده است و ۱۹۲ میلیون تومان قیمت خورده است.
گفتنی است که از ابتدای هفته تاکنون خودروهای پراید از نوسانات قیمتی در امان ماندهاند.
قیمت روز خودرو در جدول زیر آمده است:
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره مصوبه واردات ۷۰هزار خودرو در سال آینده در مجلس گفت: مجلس با توجه به مطالبه عمومی مردم تشخیص داد به دولت اجازه دهد مجموعاً ۱۰۰هزار خودرو وارد کند.
عزتالله اکبری تالارپشتی درباره مصوبه مجلس شورای اسلامی برای واردات 70 هزار خودرو در سال 1401 اظهار کرد: معتقدم دولت واردات را به کسانی که اهلیت دارند بسپارد نه تجار، چون خودروسازی که اهلیت دارد میتواند از کمپانی واردکننده امتیاز خط تولید خودروی واردشده را بگیرد.
وی درباره ایرادات مجمع به طرح ساماندهی خودرو در مجلس ابراز کرد: بهاتفاق با یکی از همکاران در مجمع با کمیسیون زیربنایی جلسهای داشتیم، گلهمندم که کارشناسان این کمیسیون بهروز نبودند. افکار عدهای خاص با هدف واردات خودروهای لوکس مطرح است که مورد تأیید ما نیست.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن با انتقاد از اختلاف نظر نمایندگان دولت با نظر رئیس جمهور در جلسه مجمع گفت: در جلسه مجمع، نظر نمایندگان دولت بر عدم تغییر تعرفه واردات نسبت به سال قبل بود که این خلاف دستور رئیس جمهور در راستای رفع موانع واردات است. طبق نظر رئیس جمهور باید موانع اجرایی و قانونی رفع شود که مجلس در مصوبه طرح واردات رفع کرد و موانع اجرایی نیز توسط دولت باید رفع شود.
وی افزود: ایراد مجمع به طرح تعارض آن با اقتصاد مقاومتی است که نظر ما خلاف این است چون خواسته مردم برای ما مهم است که از تبدیل شدن خودرو به کالای لوکس جلوگیری شود.
اکبری با اشاره به نارضایتی رهبر معظم انقلاب از وضعیت صنعت خودرو خاطرنشان کرد: ما کمیسیون تخصصی هستیم، ساعتها کار شده است و جهتگیری ما این است که دست دولت را باز بگذاریم تا مشکلات عموم مردم را رفع کند. در جلسه مقام معظم رهبری با صنعتگران حضرت آقا فرمودند مردم از وضعیت خودرو رضایت ندارند ما هم راضی نیستیم. اینکه هیئت عالی نظارت به شورای نگهبان دیکته کند که فلان مصوبه خلاف قانون و شرع است وارد نیست.
وی درباره تأمین ارز مصرفی برای اجرای طرح واردات خودرو گفت: تمام سازوکار اجرایی برای تأمین ارز مورد نیاز به دولت سپرده شده است.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن درباره انحصارگرایی بازار خودرو و فاصله چندینساله بین واردات خودرو گفت: باید بخش خصوصی میدانداری کند در بخش خصوصی تولیدات خوبی داریم که با تولیدات دولتی قابل رقابت نیست، ساختار ایران خودرو و سایپا باید تغییر کند باید تولید رقابتی کند و متناسب با نیاز مردم تولید شود، باید بخش خصوصی هم وارد میدان شود.