در موتور های ۴ زمانه چهار مرحله مختلف داریم که عبارتند از مکش. تراکم. انفجار{کار یا عمل}. تخلیه.
روی سخن ما با تراکم است. تراکم زمانی رخ می دهد که مخلوط بنزین با هوا به واسطه ی پیستون تا حد معینی متراکم می گردد و بعد از آن به واسطه ی جرقه احتراق رخمی دهد و بقیه ی داستان. که این میزان تراکم رو با ارقام گوناگون نشان می دهند به طور تقریبی در موتور های قدیمی این رقم ۵:۱ یا ۶:۱ و در موتور های جدید ۱۰:۱ تا ۱۲:۱ نیز می رشد. ولیکن مخلوط سوخت ما بطور کلی توانایی اشتعال زایی بالایی دارد که اگر این مخلوط قبل از جرقه زدن شمع مشتعل شود موتور دچار کوبش می شود. چرا که پیش از این که پیستون به بالاترین نقطه خود برسد ما وسط راه و به زور میخواهیم آن را به پایین برسانیم که علت این کوبش هم همین است ادامه مطلب