قیمت یک ماشین صفر با قیمت یک خانه ۴۰ متری برابری میکند
قیمت ماشین در یک سال پیش با شیب بسیار زیاد رو به افزایش بوده. بر اساس آخرین قیمتهای خودرو صفر در بازار، قیمت برخی از ماشین های مونتاژ و خارجی با یک واحد آپارتمان ۴۰ متری در تهران برابری میکند.
به گزارش تجارتنیوز، بازار خودرو همواره جز بازارهای پرطرفدار در میان اقشار مختلف مردم بوده است. خیلی از افراد از خرید و فروش اتومبیل درآمد کسب میکنند. در چند سال اخیر با توجه به افزایش قیمت دلار، قیمت اتومبیل بیشتر شده. در یک سال پیش شیب قیمتی اتومبیل به مرحلهای رسید که قیمت آن به طور روزانه بالا می رفت.
با وجود بروز رکود در بازار مسکن در چند وقت اخیر، بازار اتومبیل اما تنور داغی دارد. در چند ماه پیش بعضی از ماشین های مونتاژ و خارجی با کاهش نسبی قیمت همراه بودند. در کنار کمتر شدن قیمت ماشین ها در چند وقت اخیر، قیمت گروهی از ماشین ها حتی با وجود روند کاهشی در محدوده قیمتی ۶۰۰ میلیون تا ۱٫۲ میلیارد تومان، برابر با یک واحد آپارتمان در تهران محاسبه شده است.
این ماشین ها با قیمت یک خانه ۴۰ متری در فلاح و حکیمیه قیمت یکسانی دارند!
بر اساس دادههای دریافتی از سایت دیوار، ارزش بعضی از ماشین های صفر در محدوده قیمتی ۶۰۰ میلیون تا ۱٫۲ میلیارد تومان با قیمت فروش مسکن در بعضی از محلههای تهران برابر می باشد. به طور مثال ماشین مونتاژی سراتو، با قیمت ۸۰۰ میلیون با نرخ خرید یک واحد آپارتمان در منطقه فلاح تهران برابری میکند. همچنین با بودجه خرید یک اتومبیل هیوندای النترا با قیمت یک میلیارد و ۱۴۰ میلیون تومان، میتوان یک واحد آپارتمان در منطقه حکیمیه تهران خریداری نمود.
گرانترین ماشین های کارکرده دیوار کدام هستند؟
افزایش چند وقت اخیر قیمت ماشین های صفر در بازار، بازار ماشین های کارکرده هم تحت تاثیر قرار داده است. افزایش قیمت اتومبیل های صفر به گونه ای است که افراد کثیری با داشتن حجم زیادی از نقدینگی قدرت خرید اتومبیل صفر و مدنظر خود را ندارند.
دادههای موجود در سایت دیوار نشان میدهد که بعضی از ماشین های کارکرده با قیمتهای خیلی زیادی درحال معامله هستند. قیمت تعدادی از ماشین های کارکرده در سایت دیوار نزدیک به یک میلیارد تومان است.
قیمت برخی از گرانترین اتومبیل های دسته دوم در آگهیهای سایت دیوار نردیک به ۸۰۰ میلیون تومان است. که با این مقدار پول میتوان یک دستگاه هایما S7 یا هیوندای i20 خریداری کرد.
در حالی که قیمت صفر اتومبیل پژو ۲۰۰۹ بیش از ۸۰۰ میلیون تومان می باشد، مدل کارکرده آن را میتوان حدود ۱۰۰ میلیون تومان ارزانتر خریداری نمود. مطابق با آگهیهای ثبت شده در دیوار، پژو ۲۰۰۸ مدل ۱۳۹۷ با کارکردی بیش از ۱۰ هزار کیلومتر ۷۲۵ میلیون تومان قیمت دارد.
#فیلتر_روغن #فیلتر_هوا #فیلتر_بنزین #فیلتر_کابین
با ۲۰۰ میلیون تومان پول چه ماشین هایی میتوان خرید
با توجه به نوسانهای نرخ ماشین های کارکرده در بازار، با بودجه ۲۰۰ میلیون تومان چه ماشین هایی با کارکرد بیشتر از ۱۰هزار کیلومتر میتوان تهیه کرد؟
به گزارش تجارتنیوز، یکی از بازارهای پرطرفدار در ایران، بازار خودرو می باشد. تعداد کثیری از افراد در جامعه وجود دارند که با خرید و فروش اتومبیل کسب درآمد و سود می نمایند. همچنین روزانه افراد بسیاری به دنبال خرید اتومبیل شخصی هستند.
با توجه به افزایش قیمت ماشین های صفر، و وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم، تعداد بالایی از افراد طرفدار خرید ماشین های دسته دوم هستند.
با توجه به نرخ ماشین های موجود در بازار و نوسان روزانه قیمت اتومبیل های صفر و کارکرده، خیلی از افراد به دنبال قیمت ماشینهای کارکرده می باشند تا بتوانند انتخاب خوبی برای خرید ماشین خود داشته باشند.
با بودجه ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان چه ماشینهایی در بازار موجود است؟
با توجه به قیمت ماشین های کارکرده در بازار، در بازه قیمتی ۲۰۰ میلیون تومان اتومبیل برلیانس H220 دندهای را میتوان با قیمت ۱۹۹ میلیون تومان خریداری نمود. همچنین از ماشین های داخلی، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ کارکرده به حدود قیمتی ۲۱۱ میلیون تومان رسیده.
اتومبیل دنا پلاس ۱۷۰۰ سیسی دندهای به عنوان گرانترین ماشین در این بازه قیمتی، با قیمت ۲۸۶ میلیون تومان معامله می گردد.
در جدول زیر لیست اتومبیل های موجود در حدود قیمتی ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان را مشاهده می نمایید: (این آمار برای ماشینهای مدل ۱۳۹۷ به بعد نوشته شده)
#فیلتر_روغن #فیلتر_هوا #فیلتر_بنزین #فیلتر_کابین
سرنوشت مبهم هزار اتومبیل خارجی مانده در گمرک
معدومسازی احتمالی 1000 ماشین خارجی
دبیر انجمن واردکنندگان اتومبیل میگوید: قرار است هزار اتومبیل خارجی را به سازمان اموال تملیکی واگذار نمایند. بازار اتومبیل خارجی ثبات دارد و قیمت این اتومبیل ها تا پایان بهار افزایش پیدا نمی کند.
طبق مکاتبات گمرک، احتمال ترخیص 5 هزار ماشین رسوبی در صورت رفع مشکلاتی از جمله ثبت سفارش و استاندارد وجود دارد.
ولی دبیر انجمن واردکنندگان معتقد است هیچ اتفاق مثبتی در راستای ترخیص اتومبیل های خارجی نیفتاده است
مهدی دادفر بیان کرد: قرار است 1000 خودرو خارجی را به سازمان اموال تملیکی واگذار نمایند و برای آزادسازی بقیه اتومبیل ها منتظر رای قضایی می باشیم.
سال ۹۸ هم ماجرای واگذاری اتومبیل های خارجی به سازمان اموال تملیکی مطرح شده بود که به انجام نرسید.
ولی اکنون احتمال واگذاری این اتومبیل ها به این سازمان قوت گرفته است.
ماشین های خارجی که قرار است جدیدا به سازمان اموال تملیکی واگذار شود، توسط بخش خصوصی وارد شده و از سال ۹۷ تاکنون در گمرک مانده است.
به گفته مهدی دادفر در 3 سال پیش تلاشهای زیادی جهت ترخیص این ماشین ها انجام شده ولی همچنان به نتیجه نرسیده و حالا دولت میخواهد هزار دستگاه اتومبیل را به سازمان اموال تملیکی واگذار نماید.
ولی سازمان اموال تملیکی با اتومبیل ها چه میکند؟
سال پیش اعلام شد که احتمال معدومسازی اتومبیل ها وجود دارد. یعنی سازمان اموال تملیکی اجازه دارد که کالاهای مانده در گمرک را معدوم نماید. ولی مشخص نیست که آیا ماشین های خارجی هم معدوم میشود یا خیر.
اقدام دیگر این سازمان این است که ماشین های خارجی را مجددا صادر کند. یک راهکار دیگر هم وارد کردن این اتومبیل ها به بازار و فروش آن به مردم می باشد.
ولی هنوز مشخص نیست که این سازمان چه تصمیمی درباره این 1000 اتومبیل خارجی بگیرد.
بعضی از نمایشگاهداران اتومبیل بر این باورند که امکان دارد در روزهای پایانی دولت روحانی، دو هزار و ۴۰۰ ماشین دپو شده در گمرک آزاد شود.
احتمال آزادسازی ماشین های دپو شده چقدر بالا است؟ دبیر انجمن واردکنندگان خودرو جواب داد: ماشین های دپو شده در گمرک ترخیص نمیشود. حتی رئیس جمهور هم نمیتواند این ماشین ها یا واردات ماشین ها را آزاد کند.
پیشبینی قیمت ماشین های خارجی
دادفر درباره وضعیت بازار اتومبیل های خارجی بیان نمود: ثباتی نسبی در بازار اتومبیل حکم فرماست و ماشین های خارجی تا پایان بهار افزایش قیمت ندارند.
به گفته او، چنانچه تحریمها کم نشود و گشایشی در مذاکرات رخ ندهد، حتی این امکان وجود دارد که قیمت ماشین های خارجی تا اواخر تابستان روند افزایشی داشته باشند.
چندی پیش سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو گفته بود: «بازار اتومبیل به جایگاه اصلی خودش بازگشته یعنی این بازار از حالت سرمایهگذاری بیرون آمده و به بازار مصرفی تبدیل شده. در شب عید فقط افرادی که مصرفکننده نهایی هستند ماشین خریداری می کنند.
#فیلتر_روغن #فیلتر_هوا #فیلتر_بنزین #فیلتر_کابین
تمایل آمریکا به لغو تحریم های مربوط به صنعت اتومبیل سازی ایران
تمایل آمریکا به برداشتن تحریم صنعت اتومبیل سازی ایران
درحالی که ایران و آمریکا هنوز نتیجه مذاکرات وین و برنامه خود به منظور بازگشت به توافق هستهای و برجام را رسما اعلام نکردهاند، رسانههای خارجی از احتمال لغو بعضی تحریمها که تحریم صنعت خودروهم یکی از آن هاست خبر دادهاند.
اخیرا روزنامه والاستریت ژورنال به نقل از یک مقام ارشد اروپایی خبر داده که آمریکا مایل است تا تحریمهای مربوط به صنایع گوناگون از جمله اتومبیل سازی ایران را کمتر کند. طبق گزارش این روزنامه، لغو تحریم علیه بانک مرکزی و نفت ایران هم جزو برنامههای آمریکا در صورت بازگشت به برجام می باشد.
با فرض صحت این ادعا، صنعت اتومبیل ایران میتواند بعد از حدود 3 سال دست و پنجه نرم کردن با تحریمها و محدودیت بینالمللی، از انزوا خارج و ضمن پیوستن به جهان اتومبیل سازی، مشارکتهای خارجی را دوباره شروع کند.
در سال ۲۰۱۸ که آمریکا از توافق هستهای و برجام خارج شد، اتومبیل اسزی جزو نخستین قسمت های تحریمی بود و گویا حالا هم در لیست اولین حوزههایی محسوب می شود که قرار است تحریمهایش برداشته شود.
حدودا 3 سال پیش بود که دونالد ترامپ رئیسجمهوری پیشین آمریکا اعلام نمود کشورش از توافق هستهای و برجام خارج و سختترین تحریمها را علیه ایران اعمال می نماید. 3 ماه بعد، اتومبیل سازی ایران رسما تحریم شد تا دوباره ارتباط اتومبیل سازان و قطعهسازان کشور با خارجیها قطع شود.
همچنین شرکای خارجی هم از ترس تنبیهات آمریکا تصمیم به ترک ایران گرفتند و نه تنها اروپاییها، بلکه حتی بعضی از شرکتهای چینی هم به موج تحریم پیوستند.
در آن مقطع مقامات صنعتی کشور اعلام نمودند زیرساختهای لازم جهت مقابله با تحریم اتومبیل سازی وجود دارد؛ ولی گذشت زمان ثابت نمود وابستگی صنعت اتومبیل به خارجیها بیشتر از آن است که در کوتاهمدت قابل جبران باشد. از طرفی، دور ماندن از مشارکتها و ارتباطات خارجی ضربه مهلکی به حوزه تولید چه در قسمت کمی و چه بخش کیفی وارد نمود.
مدتی بعد از تحریم، روند نزولی تولید شروع و کوهی از تعهدات معوق روی دست اتومبیل سازان کشور باقی ماند.
خودروسازان و قطعهسازان با چالش تامین مواد اولیه و قطعات از خارج روبرو شدند؛ ضمن آنکه در داخل هم مشکلات مالی و رشد شدید هزینههای تولید، گریبان آنها را چسبید.
در نتیجه، تولید ماشین در سال ۹۷ و نسبت به ۹۶، تا ۴۰درصد کاهش داشت ؛ و در ۹۸ و ۹۹، بعضی ماشین های مونتاژی هم از خطوط تولید حذف شدند. هرچند در این دوران بعضی از قطعات موردنیاز داخلیسازی شد؛ ولی این موضوع وابستگی به قطعات خارجی را کاملا قطع نکرد.
حالا با توجه به خبرهای مثبتی که راجع به احیای برجام و برداشته شدن تحریمها شنیده میشود، اتومبیل سازان و قطعهسازان ایرانی به ازسرگیری ارتباطات خارجی و کاهش محدودیتهای مربوط به تامین مواد اولیه و قطعات امیدوار شدهاند.
با برداشته شدن تحریمها، ماشین سازان خارجی هم میتوانند به ایران برگردند و مشارکتی جدید را با شرکتهای داخلی شروع کنند. هرچند از همین حالا مخالفتهایی با بازگشت بعضی خودروسازان شکل گرفته، ولی بهنظر می آید اراده جمعی و تصمیم مسوولان صنعتی کشور، ازسرگیری ارتباطات خارجی در صنعت اتومبیل می باشد.
#فیلتر_روغن #فیلتر_هوا #فیلتر_بنزین #فیلتر_کابین
۵۰ درصد ماشین ها، بورسی میشوند
رییس کمیته خودرو کمیسیون صنایع و معدن مجلس اظهار نمود: فروش ماشینی که از بورس خریداری میشود تا ۲ سال مشمول مالیات ۳۰ درصدی نسبت به قیمت خریداری شده می گردد. این کار میتواند کمک کند تا جلوی سوداگری و خرید خودرو به قصد سود گرفته شود.
روح الله ایزدخواه راجع به تصویب عرضه اتومبیل در بورس کالا در کمیسیون صنایع اظهار نمود: عرضه اتومبیل در بورس در کمیسیون صنایع تصویب گردیده و باید در صحن هم به رایگیری گذاشته شود، بعد از آن به شورای نگهبان می رود در صورت تصویب، نهایی می شود. در این طرح مطرح شده آن گروه از اتومیبلهایی که طبق قانون اجرایی اصل ۴۴ مشمول قیمتگذاری می شوند، در بورس کالا عرضه می شوند.
او همچنین درباره نحوه قیمتگذاری تصریح نمود: قیمت پایه عرضه در بورس کالا توسط شورای رقابت بر مبنای قیمت تمام شده مطابق هزینههای همان سال تعیین می گردد، اولویت تقاضا هم توسط شورای رقابت تعیین می شود که بر اساس افراد و خانوادههای فاقد خودرو می باشد.
وی همچنین ادامه داد: فروش ماشینی که از بورس خریداری می گردد تا ۲ سال مشمول مالیات ۳۰ درصدی نسبت به قیمت خریداری شده می گردد. این کار میتواند کمک کند تا جلوی سوداگری و خرید اتومبیل به قصد سود گرفته شود.
رییس کمیته خودروی کمیسیون صنایع و معدن مجلس در ادامه خاطرنشان نمود: مابهالتفاوت قیمت فروخته شده در بورس و قیمت پایه به حسابی در خزانه واریز میشود، ۳۰ درصد از آن صرف توسعه حمل و نقل عمومی می شود، ۷۰ درصد هم به عنوان تسهیلات برای توسعه صنعت اتومبیل سازی کشور و توسعه فناوریهای جدید خودرویی هزینه میشود.
او با اعلام خبر تشکیل یک ستاد برای مدیریت منابع بیان نمود: برای مدیریت این منابع ستادی به نام ستاد «نهضت قطعهسازی» تشکیل می گردد. اعضای این ستاد نمایندگان وزارت صمت، معاونت علمی ریاست جمهوری، شورای رقابت و انجمن قطعهسازی هستند که تخصیص این منابع را مدیریت میکنند. تا ۱۰ درصد از منابع را هم میتواند به قراردادهای تحقیق و توسعه دانشگاهها یا شرکتهای دانشبنیان طرف قرارداد خودروسازان اختصاص بدهد.
ایزدخواه در ادامه افزود: این تسهیلات به اتومبیل سازانی تعلق میگیرد که مطالبات معوق با قطعهسازان نداشته باشند. برای حمایت از قطعهسازی این موضوع را مطرح نمودیم تا اتومبیل سازانی که بدهی معوق به قطعهسازان دارند نتوانند از این تسهیلات بهره ببرند
او در جواب به پرسشی در رابطه با ماشین های مشمول فروش در بورس کالا بیان نمود: حدود ۵۰ درصد از اتومبیل ها که عموما پرمصرف هستند، قیمت آنها در بازار تعیین کننده می باشد و نوسان قیمت دارند در بورس کالا عرضه می گردند. شورای رقابت برای تمام ماشین ها قیمتگذاری نمیکند بلکه برای ماشین هایی که ممکن است حساسیت بیشتری در مورد آنها وجود داشته باشد قیمتگذاری صورت می پذیرد که همان اتومبیل ها در بورس عرضه می شوند.
ایزدخواه همچنین بیان نمود: بیشترین تاثیر این قانون در کنترل سوداگری می باشد یعنی راه خرید و فروشهای کاذب و به قصد سود که فضا را ملتهب می نماید را میبندد و از این که اتومبیل به عنوان کالای سرمایهای باشد جلوگیری می نماید. علاوه بر این به ارتقای کمی و کیفی اتومبیل سازی و قطعهسازی کمک می نماید.
عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به نوع همکاری با شرکتهای خارجی در صورت بازگشت به ایران شرح داد: شرکتهای خارجی به بازار ما بسیار احتیاج دارند اما نکته مهم این است که از نقطهای که قبلا صدمه خورده ایم مجددا آسیب نبینیم. باید نوع همکاری خود را با شرکتهای خارجی تغییر دهیم تا از این حالت یک طرفه به یک حالت دوطرفه تبدیل گردد. یعنی در مقابل بازاری که در اختیار آنها قرار میدهیم بتوانیم فناوری واقعی را دریافت نماییم، از طرف دیگر به جای اینکه آنها فروشنده فناوری باشند وارد مشارکتهای فناوری شویم. در این رکودی که در جهان حاکم است حتما آنها هم استقبال می نمایند.
او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا خطر واردات قطعه آماده قطعهسازان را تهدید می نماید بیان نمود: این تهدید همیشه وجود دارد ما باید تدبیری بیاندیشیم که خطر آن کم شود. باید به یک نوسازی اساسی در زنجیره اتومبیل سازی برسیم که باید حالت نرمافزارانه داشته باشند. به این معنی که مناسبات روابط اتومبیل سازان و قطعهسازان را نوسازی نماییم روابط و همکاریها شرکتها در زنجیره تولید را نوسازی کنیم، نوآوریهایی در این زمینهها باید انجام گردد تا رابطه ما با شرکتهای خارجی تا این اندازه شکننده نباشد.
#فیلتر_روغن #فیلتر_هوا #فیلتر_بنزین #فیلتر_کابین